Pro 62 procent manažerů bylo podle studie problematické nalezení kupce pro uzavíranou továrnu, 28 procent hodnotilo jako problém obtíže s dodržením předpisů. Přesuny výroby komplikují často protichůdné zájmy ústředního a místního vedení firmy, zaměstnanců, zákazníků a dodavatelů, uvedla PwC.

Samotný úspěch přemístění automobilové výroby na východ je většinou ohrožen tím, že nejsou předem stanoveny cíle tohoto přesunu, píše se ve studii. Společnosti by si měly předem ujasnit, jestli chtějí pouze produkovat stejné výrobky s nižšími náklady, nebo využijí přesun k rozšíření nabídky zboží. Rozhodnout by se měly také buď pro investici do úplně nové továrny, nebo pro stěhování současného výrobního zařízení. Nezbytné je i stanovit termín dokončení přesunu.

"Po tomto termínu je důležité přestat se zabývat doposud nevyřešenými problémy. Management se už musí zaměřit se na budoucí vývoj a nedívat se stále jedním okem do zpětného zrcátka," uvedl Matt Pottle z PwC.

Akcionáři musí přesun podporovat

Důležitá je podle studie podpora akcionářů. První fáze přesunu továrny do jiné země totiž vyžaduje vysoké náklady, zatímco většina zisků, například z prodeje původních prostor, začne proudit až na konci procesu. Pokud se původní výrobní areál neprodá, musí navíc manažer přesunu počítat s náklady na jeho odstranění včetně vyčištění půdy a podzemních vod.

Zásadní je i informovanost zaměstnanců. "K tomu je třeba opravdu kvalitní komunikace, která zaměstnancům vysvětlí, co je čeká. Je třeba si stále uvědomovat, že lidé jsou nejkritičtější a také nejméně předvídatelnou částí celého procesu," vysvětlil Pottle.

Organizátor přesunu výroby na východ by měl mít podle studie na paměti také rozdíly v zákonech o ochraně zaměstnanců v jednotlivých zemích. "V každé zemi je úroveň ochrany jiná. Je například mnohem jednodušší propustit pracovníky ve Spojených státech či ve Velké Británii než v Německu, Francii a Španělsku," uvedla PwC.

Počet zaměstnanců v automobilovém průmyslu podle březnové studie pojišťovny Euler Hermes v nových členských státech EU roste, zatímco v západní Evropě se snižuje. Za posledních šest let vzniklo v autoprůmyslu v nových zemích EU téměř 90 000 pracovních míst, naopak ve vyspělých evropských průmyslových zemích 117 000 pracovních míst zaniklo.