Pro Fiat znamenají obě poslední oznámení změnu čínské strategie. Šéf Fiatu Sergio Marchionne nedávno řekl, že dosavadní hlavní čínský partner Nanjing Automobile nespojil slíbené investice.

Fiat a Chery spolu plánují od roku 2009 vyrábět 175 000 vozů Fiat a Alfa Romeo ročně. V pondělí firmy sdělily, že Chery bude dodávat Fiatu 100 000 motorů ročně.

"Uvedení Alfy Romeo do Číny představuje historický krok, kdy se na nejrychleji rostoucí automobilový trh světa dostává jedna z nejatraktivnějších značek evropského automobilového průmyslu," uvedl Marchionne. Fiat chce se značkou Alfa Romeo expandovat po celém světě, dodal Marchionne.

Světové automobilky hledí na Čínu jako na lukrativní a prudce rostoucí trh i jako na levnou výrobní základnu. Celá průmyslová skupina Fiat má v Číně šest společných podniků a devět plně vlastněných závodů. V nich vyrábí osobní automobily, užitkové vozy, zemědělské a stavební stroje nebo automobilové součástky.

Čína loni předstihla Japonsko a stala se po USA druhým největším trhem automobilů na světě. Čínskému trhu dominují světové automobilky jako GM a Volkswagen, malí místní výrobci však intenzivně expandují. Chery loni prodala asi 310 000 osobních vozů, z toho v zahraničí 40 000; letos chce prodat 390 000 aut, z toho 70 000 na export.