Severské úsilí se podle ekonomického deníku Dagens Industri zintenzivnilo ve chvíli, kdy Ford oficiálně potvrdil, že je ochoten Volvo prodat. Spekulace o "švédské cestě pro Volvo" však údajně začaly již dříve.

Ford podle nedávných informací britského tisku stanovil cenu pro prodej Volva PV na přibližně osm miliard dolarů, což odpovídá zhruba 54 miliardám švédských korun (přes 160 mld. Kč). V první fázi by švédští investoři údajně chtěli odkoupit podíl ve výši kolem 25-30 miliard a získat tím přibližně 50procentní vlastnictví.

Akcie Volva by mohly být na burze

V rámci dalších plánů by se pak akcie Volva měly objevit i na burze, k čemuž by podle zdroje nejmenovaného Dagens Industri mohlo dojít již v příštím roce. Nynější vlastník Ford by si ve Volvo PV ponechal asi deseti- až patnáctiprocentní podíl.

Ford je nyní v těžké situaci a pod velkým finančním tlakem. Podle vyjádření jeho generálního ředitele Alana Mullalyho je však myšlenka na odprodej Volva motivována i snahou o větší koncentraci zaměřenou na záchranu podílu automobilky na domácím, tedy americkém trhu, připomíná Dagens Industri.

"Ford musí zaručit, že spoluvlastníkem Volva bude ještě nejméně 10-15 let," cituje DI svůj nejmenovaný zdroj. "Je to nutné, neboť Volvo je momentálně s Fordem silně technologicky integrováno," dodal.

Kdo bude mít zbylých 35 %, je záhadou

Otázkou podle tohoto zdroje rovněž zůstává, kdo by měl být v případě uskutečnění transakce vlastníkem zbývajících asi 35 procent akcií společnosti Volvo PV. Švédové by si údajně přáli francouzsko-japonskou automobilku Renault-Nissan, případnou alternativou by prý mohl být i další francouzský výrobce automobilů Peugeot Citroën. Společnost AB Volvo, tedy nynější Volvo bez výrobce osobních automobilů Volvo PV, by však v novém rozpisu majitelů vlastnilo jen asi pět až deset procent akcií.

Ford koupil Volvo PV v roce 1999 za 50 miliard švédských korun (150 miliard Kč). Od roku 2001 spadá Volvo do luxusní divize Fordu spolu se značkami Aston Martin, Jaguar a Land Rover.

Právě těchto luxusních vozidel se však Ford zbavuje a dále hodlá zbavovat poté, co vloni zaznamenal ztrátu ve výši kolem 250 miliard Kč. Divize Aston Martin již byla prodána, nabídka pokud jde o Land Rover a Jaguar se očekává v nejbližších dnech.