V ČR je podle informací Centra dopravních výzkumů celkem registrováno přes 4,1 miliónu osobních vozů.

Cebia se zabývá prověřováním původu vozidel a ročně zkontroluje 240 000 aut. Zhruba pětina až čtvrtina má podle Pajera ve své identifikaci nebo technickém průkazu nějaké nesrovnalosti.

K výraznému nárůstu podvodů s identifikací vozidel došlo v polovině minulého roku, kdy stát výrazně uvolnil dovoz ojetých aut. Místo osmileté hranice mohou nyní lidé do země dovézt prakticky jakkoliv starý vůz, pokud byl schválen do provozu v některé z unijních zemí.

Dovozu ojetin a podvodům při jejich registrování či prodeji se brání jak prodejci nových vozů, tak i tuzemské autobazary. Ty se musí bránit zejména důslednou kontrolou vykupovaných vozů.

Pozor na cestě do Chorvatska

Jaké to je vycestovat s ojetinou s nejasným původem již podle Pajera zjistilo několik set řidičů při cestě do Chorvatska. Sousední Slovinsko, přes které turisté projíždí, začalo s testovacím provozem Schengenského informačního systému a důsledně prověřuje všechny podezřelé vozy. Podezřelé vozy celníci na místě zabavují.

Průměrné stáří tuzemského vozového parku se blíží 14 rokům. Vozy kolem 14 let jsou podle Sdružení automobilového průmyslu zároveň nejvíce rostoucí kategorií dovážených ojetin. Obnova vozového parku novými vozy je přitom v ČR na hranici tří procent, zatímco v západních zemích je to osm až deset procent ročně. Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu (SAP) je po pěti letech stále přihlášeno téměř 40 % automobilů starších patnácti let.

Optimální stáří vozového parku osobních automobilů se pohybuje v rozmezí osm až deset let, což je stav ve většině vyspělých zemí. Situace v ČR je taková, že místo aby se k této optimální hodnotě postupně blížila, od roku 1999 prakticky stagnuje na úrovni kolem 13,6 roku a v roce 2006 se dále přiblížila 14 rokům.