Článek
Letos představil tradiční německý výrobce zbrusu novou řadu jednoválcových strojů. Kromě testovaného silničního Xmota se prodává ještě terénní Xchallenge a Xcountry, což je jakýmsi kompromisem mezi motardem a drsným endurem.
Krasavec
Z nových jednoválců se nám Xmoto líbilo nejvíc. Fešácká kapotáž, sedmnáctipalcová kola, výrazná oranžová barva... Na designu Xmota si dali v Německu záležet evidentně nejvíc. Však se taky bude prohánět hlavně po městě a tady přece musí udělat dojem.
:. Vzadu nás zaujal hlavně velký výfuk. (Foto: Martin Machala. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti.)
Na miniaturním přístrojovém štítu jsme toho moc nenašli. V podstatě jenom digitální rychloměr a dvě tlačítka, která měnila menu palubního počítače. Nechyběly samozřejmě ani kontrolky blikačů a neutrálu.
Jenomže i tohle málo dokázala spolehlivě zakrýt hadička vedoucí k přednímu kotouči. Když jsme se chtěli podívat, kolik zrovna jedeme, museli jsme se všemožně naklánět.
Moc jsme si neoblíbili ani sedačku. Ta už je od pohledu úzká a pohodlná taky zrovna není. Pro kratší cesty po městě to nevadí, když jsme se ale vydali na vyjížďku k vodě, museli jsme si dát pár zastávek. Na koupání jsme vyrazili sami, stupačky pro spolujezdkyni jsou totiž příplatkovou výbavou.
Jako z praku
Je to sice už hodně otřepaná fráze, k Xmotu se ale perfektně hodí. Takhle rychle jsme se s jednoválcem už dlouho nesvezli. Jak už to tak u podobných strojů bývá, jednička je kratší. Zátah na dvojku a trojku nás ale nejdřív trošku překvapil. Na tyhle věci se ale zvyká rychle. Za chvilku nám ve městě nikdo nestačil.
Ona je totiž tahle motorka nejenom rychlá, ale taky lehoučká. Výkon 39 kW při hmotnosti 147 kg bez náplní, to už je hezké. A jak se jednoválec lehce ovládá! Do města už nebude chtít nic jiného.
Párkrát nás pozlobilo řazení pětistupňové převodovky, hlavně jedničce se někdy nechtělo do práce.
Výborně si vedly brzdy, u testovaného motocyklu dokonce vybavené ABS.
Trochu dražší
Stroje značky BMW se nikdy neprodávaly lacino, ani BMW G 650 Xmoto nepořídíte za hubičku. Vzhledem ke kvalitám motorky ale není 257 900 Kč zas tak moc.
Technické údaje BMW G 650 Xmoto | |
Motor | jednoválec |
Chlazení | kapalinou |
Rozvod/počet ventilů | 2xOHC/4 |
Vrtání a zdvih | 100 x 83 mm |
Zdvihový objem | 652 ccm |
Největší výkon | 39 kW při 7000 ot./min |
Točivý moment | 60 N.m při 5250 ot./min |
Převodovka | pětistupňová |
Sekundární převod | řetězem |
Zdvihy kol P/Z | 270/245 mm |
Brzdy/průměr | kotoučové |
Rozvor kol | 1500 mm |
Výška sedla | 920 mm |
Hmotnost (bez nápní) | 147 kg |
Objem nádrže | 9,5 l |
Nejvyšší rychlost | 170 km/h |
Cena | 257 900 Kč |