Hlavní obsah

NAVIGACE V: jak se dělají mapy

Novinky, Článek byl připraven ve spolurpáci s www.gps-navigace-mapy.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Navigace dnes už hodně lidí bere jako samozřejmost. Zadají si cílový bod, vyloučí například dálnice a zapnou start. Pak se na kruhových objezdech rozčilují, že navigace ještě zná pouze křižovatku a že posílá vůz do špatného směru. Jenže vytvořit podklady pro navigaci není žádná legrace.

Článek

V České republice má trh pod palcem více-méně jedna společnost. TeleAtlas dokázal zabrat snad všechny výrobce navigací pro sebe a nyní se můžete setkat povětšinou právě s jejich výrobky. Například Škoda Auto a vůbec celý koncern Volkswagen používá v ČR právě TeleAtlas.

Jenže na trhu jsou i jiné společnosti. Například v nedávné době se v ČR uvedla společnost Navteq, jenž je zase jedním z předních výrobců datových podkladů na světě. Této firmě trvalo poněkud delší dobu vstup na trh, takže nyní bude muset tvrdě bojovat.

Jak se co dělá

Přístup k datům má ale každá firma přibližně stejný. Na úplném začátku stojí hlavní datové body převzaté z mapových sítí satelitních snímků. Ty dokáží určit polohu té které silnice s přesností na centimetry. Jenže práce tím nekončí. Silniční síť se totiž neustále rozrůstá a mění, je třeba jí neustále zpřesňovat a doplňovat.

:. Do mapy zadává spolujezdec důležité body na cestě a kontroluje správnost trasy.

V této chvíli přichází na řadu automobily. Ano, je to skutečně tak. Aby byly mapy stále aktuální, české silnice stále brázdí několik automobilů, které mají na střeše speciální vícesměrovou satelitní anténu, která má velmi silný příjem z GPS satelitů. Automobily jedou po silnicích a computer na ně napojený zakresluje do mapy projetou silnici opět s přesností asi na dva centimetry. Je k tomu ovšem zapotřebí více signálů, než jen ze třech satelitů a skutečně silný příjem.

V automobilu sedí dva technici. Jeden řídí a snaží se cestu projet co "nejčistším" způsobem, druhý zasazuje důležité body do mapy. Je třeba totiž zaznačit jednosměrné ulice, odbočky, zákazy vjezdu, rychlostní omezení... Takových informací je velká spousta a snažení jednoho člověka může být příliš pomalé.

Automobily jsou tak vybaveny kamerovým systémem, který snímá v pomalém intervalu asi třech snímku za sekundu a slouží jako pozdější ověření a další doplnění údajů do map.

Další vstupy

Do map je ovšem možné vstupovat i později. Lze je opravovat podle dodatečných informací, společnosti Navteq i TeleAtlas ale třeba spolupracují i se zákazníky. Pokud objeví v mapách nějakou nesrovnalost, na speciálních internetových stránkách může zákazník napsat kde a co je špatně a výjezdová skupina pak v nejbližší možné době nepřesnosti ověří a zařadí do následující update verze.

Zdrojů je však mnohem víc. Na mapových podkladech spolupracují i firmy stavící silnice, nadnárodní organizace potřebující přesná data silnic, ale i soukromé firmy. Ty například chtějí, aby jejich nově postavený hotel byl v navigaci zanesen jako důležitý bod. Pošlou tedy do společností geodetické mapy, které jsou neocenitelnou pomůckou při zařazování jednotlivých domů, silnic a bodů do navigací.

Reklama

Související témata:

Související články

Navigace I: historie a funkce

Pro několik příštích měsíců jsme připravili seriál o navigacích, novinkách na trhu a testech navigačních přístrojů. V prvním díle však nejprve odhalíme...

Navigace II: TomTom 910

Český trh obohatila již před dávnou dobou značka, která se na výrobu navigací soustředí. TomTom tak není neznámým pojmem a je mnoho lidí, kteří využívají...

Navigace IV: Blaupunkt TravelPilot Lucca 5.2

Společnost Blaupunkt chce prorazit i na poli přenosných navigací, i když její stěžejní finanční zázemí stále hájí prvovýrobní dodávky. Například i česká Škoda...

Výběr článků

Načítám