Možná, že jste se již s CX-7 setkali na našich silnicích, jenže to byly kusy z individuálního dovozu z USA. Nyní je tu však možnost zakoupení automobilu přes oficiální dealery v evropské specifikaci, která má dost úprav.

Ale nejdříve si automobil představme kompletně. Velká karoserie v sobě nezapře inspiraci ve sportovních vozech značky. Na přední části najdeme například světla a blatníky podobné sportovní Mazdě RX-8.

Rozměry vozu naznačují, že až tak velký teréňák to není. Je dlouhý, široký a nepříliš vysoký, a to i přes světlou výšku 205 mm. Vypadá sportovně, čemuž napomáhá i sklon přední masky. Právě díky tomuto detailu poznáte nejlépe americkou verzi od evropské, která má jiný tvar nárazníku. Ten uprostřed více připomíná Mazdu3, a dá se lehce poznat i podle kulatých mlhových světel.

:. Poznáváte tento pohled? Velmi podobný je na Mazdě RX-8. (Foto: NOVINKY/Jan Čech. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti.)

V interiéru sportovní elegance pokračuje. Přední sedadla mají výrazné boční vedení, tříramenný volant a tři kruhové přístroje s červeným podsvícením, a chuť na rychlejší svezení jen podtrhují.

Hodně rychlá technika

Však ¨je také s čím si hrát. Pod přední kapotou pracuje přeplňovaný čtyřválec 2.3 DISI. Nenechte se zmást označením - písmeno D neoznačuje spalování nafty, ale přímý vstřik paliva. Když řekneme, že motor má výkon 191 kW a točivý moment 380 N.m při 3000 ot./min, asi mnohým v hlavách sepne. Ano, máte pravdu - tento motor je použit v ďábelském modelu Mazda3 MPS. [celá zpráva]

Vůz stojí na podvozku s nezávislým zavěšením všech kol, zadní náprava má víceprvkové zavěšení. Pohon všech kol je stále aktivní, i když je standardně z větší části přenášen na přední kola. Zadní kola jsou k předním připojována elektromagneticky.

:. Interiér je velmi pěkný, vyrobený z kvalitních materiálů. Jen tlačítka vlevo pod volantem a instalace informačního displeje z Mazdy3 je trošku "nemotorná". (Foto: NOVINKY/Jan Čech. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti.)

Pružení bylo proti americké verzi přitvrzeno, ale nelze říci, že by bylo příliš tuhé. Je komfortní, ale stabilní a dobře si rozumí s výkonným motorem.

Naše jízda

Když jsme automobil poprvé vyzkoušeli, hned se nám zalíbil mnoha maličkostmi. Motor má výborný nástup síly už od spodních otáček, výfuk zas parádní zvuk. Když se agregát vytočí, řazení je naprosto přesné a volant jde příjemně ztuha.

Auto jede pohodově a nemá žádné výraznější slabosti, až na spotřebu. Podle tabulek by se měla pohybovat v kombinovaném provozu na hranici 10,2 l, my měli na počítači ještě o litr víc. Doufáme tedy, že v budoucnu přijde i turbodiesel, který by jistě prodeje podpořil.

Bohužel podle vyjádření Norihira Tomity, viceprezidenta výzkumného a vývojového centra, se zatím zkoumá, zda tento motor (stejně jako automatická převodovka) budou na evropském trhu úspěšné a v případě zájmu se začne se zasazením agregátu do CX-7. Takže diesel je zatím v nedohlednu.

Technická data Mazdy CX-7
Motor R4 16V
Objem 2260 ccm
Výkon 191 kW
Toč. moment 380 N.m
Max. rychlost 210 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 8,0 s 
Komb. spotřeba na 100 km 10,2 l 

Pokud bychom chtěli něco kritizovat, pak by to bylo celkem vysoké zahřívání interiéru slunečními paprsky a použití několika už hodně starých ovladačů pod volantem. Také nakládací hrana zavazadelníku je snad až příliš vysoko.

Na první pohled hodně, ale...

Mazda CX-7 je na našem trhu již v prodeji. Nabízena je na autosalonech, i když první vozy přijdou až na podzim. To nic nemění na faktu, že počáteční cena je stanovena na 785 900 Kč. Na první pohled se to zdá hodně, ale pokud jí porovnáme s konkurencí, tak si zas tak špatně nevede.

Třeba Toyota RAV-4 s podobnou cenou nabízí dvouitrový turbodiesel a když bychom vzali skutečně přímého konkurenta - sportovní SUV Nissan Murano, pak je CX-7 o polovinu levnější (Murano začíná na 1 409 000 Kč). Když navíc cenu srovnáme s modelem Mazda3 MPS, ze kterého pochází motor, přijde tohle auto na téměř stejné peníze.