Historie vozu sahá až do roku 1983, kdy tehdejší šéf vývoje Petr Hrdlička a zástupce Motokovu Andrej Barčák podepsali smlouvu se stylistickým studiem Bertone, na vytvoření základního návrhu nového vozu s pohonem předních kol.

Jen málo se však ví, že Škoda tehdy v odhodlání přeměnit svůj vůz v moderní výrobek doufala i v zakoupení licence na nový motor a systém pohonu. Jenže žádná z nabídek (PSA, Fiat, VW, Renault) nebyla taková, jakou by škodováci požadovali a především si za ně automobilky říkali tehdy neakceptovatelné peníze. Škoda se tak vydala vlastní cestou, kdy připravila přestavbu svého motoru Š130, který byl upraven i na práci s bezolovnatým benzínem.

Finanční možnosti československého automobilového závodu byly přitom značně omezené. O rozpočtu rozhodovala vláda. Politické rozhodnutí nutilo vývojáře k použití starého motoru. Přicházející ekologická vlna toto rozhodnutí zlomila a umožnila automobilce alespoň základní úpravy. Cena vývoje se vyšplhala na 210 miliónů československých korun. Přesto byla nakonec nižší, než kdyby Škoda na výrobu jednotlivých dílů nakoupila licence.

Od karburátoru k vstřikování

Škoda Favorit měla oficiální premiéru pro veřejnost v září, od roku 1988 pak nabíhala výroba. Řadový čtyřdobý čtyřválec umístěný vpředu napříč měl výkon 43 kW. Tyto motory ještě pracovaly s karburátory Jikov (systém Pierburg), ale od srpna roku 1991 už nastoupila řada moderní, elektronicky řízených karburátorů Pierburg 2EE, které mají označení Ecotronic. Tady už najdeme i řízený katalyzátor. Ovšem současně pokračuje výroba starších karburátorových motorů bez katalyzátorů a agregát s karburátorem Jikov s neřízeným katalyzátorem. Známé jednobodové vstřikování Bosch Mono-Motronic nastoupilo svou cestu v roce 1993.

Jen hatchback a kombi

V roce 1990 se na trhu objevil model Forman, který byl vlastně prodlouženým favoritem a karoserií kombi. O rok později se objevila i verze pick-up. V plánu byl ještě model kupé a sedan, jenže na ně už se nedostalo. Horká politická situace v Československu nedovolila velké projekty a navíc automobilka Škoda byla i přes mohutnou výrobu favoritů značně zadlužena. Plnění pětiletek něco stálo.

Vedení automobilky předpokládalo produkci 336 000 kusů aut do roku 1990. Favorit nakonec zůstal ve výrobě do roku 1994. Škoda zkompletovala celkem 783 163 kusů. Později vznikla verze Forman (223 059 ks) a Pick-up (70 900 ks). Prodejní cena nové Škody Favorit byla 143 500 Kčs (začala pod devadesáti tisíci, ale během několika měsíců se vyšplhala nahoru). Při tehdejším průměrném výdělku 3000 korun československých se musel zájemce vzdát téměř 50ti měsíčních platů. Dnes na pořízení nové fabie v základní verzi vystačí 13 průměrných mezd občana České republiky. Tedy zhruba čtyřikrát méně.