Investiční společnost Alchemy Partners se chystá předložit americké automobilové skupině Ford nabídku na odkoupení jejích luxusních britských značek Jaguar a Land Rover. Nabídka by měla znít až na tři miliardy liber (126 miliard korun), napsalo londýnské periodikum City A.M.

V rozhovoru pro list řekl manager Alchemy Jon Moulton, že "firma se opravdu velmi zajímá o koupi Jaguaru a Land Roveru". "Jaguar a Land Rover v posledních letech vylepšily svou kvalitu a my bychom se chtěli zaměřit na zmenšení produkce při zvýšení zisku a jména značky," řekl Moulton. Luxusní divize Fordu však má údajně i jiné možné zájemce, například francouzský Renault.

Vyjednává i Fiat

Ještě zajímavější je zpráva o vyjednávání Fordu a Fiatu na prodeji Jaguaru a Land Roveru. Sergio Marchionne, hlava italského podniku a Lewis Booth, šéf PAG, se prý sešli již na konci května a vyjednávali o případném odkoupení této části Fordu. Ani jedna strana se však k této věci nechtěla veřejně vyjadřovat a snad prý vydá tiskové prohlášení ještě dnes.

Ford zvažuje prodej své divize Premier Automotive Group (PAG), kam vedle Jaguaru a Land Roveru patří švédská značka Volvo. Podle City A.M. si k tomu americká firma již najala jako poradce investiční banky Goldman Sachs a Morgan Stanley.

Dalšími možnými zájemci o PAG jsou podle City A.M. Renault nebo podnikatel Dave Richards, pod jehož vedením koupilo konsorcium podporované z Kuvajtu letos v březnu od Fordu značku Aston Martin. [celá zpráva] Dalším pravděpodobným uchazečem je David James, který koupil od automobilky DaimlerChrysler práva na výrobu malých vozů Smart.

Ford má velké problémy

Automobilka Ford přistoupila k tomuto velkému výprodeji značek proto, že sama jako značka, tak i jako koncern má velké finanční problémy. Největší starosti jí dělal Jaguar, který už několik let vykazuje ztrátové výsledky. Firma z Coventry se potýká s kvalitou výroby, úbytkem zákazníků, kteří mají v průměru velmi vysoký věk a s extrémními náklady na výrobu.

Ovšem ani sám Ford na tom není nejlépe. Po odchodu Billa Forda z čela firmy [celá zpráva] se nový šéf Allan Mulally pořádně opřel do restrukturalizace. Místo plánovaného propuštění 4000 pracovníků zruší do příštího roku až 14 000 pracovních míst, prodal Aston Martin a v prodeji pokračuje.

Snaží se tak Ford vytáhnout z extrémní ztráty, která se odvíjí od nezájmu amerických zákazníků kupovat jejich vozy. Ford F-150 je sice stále nejprodávanější pick-up, ale i výroba tohoto vozu musela být na nějaký čas přerušena pro nezájem. [celá zpráva]

"Velká trojka", jak se v USA říká triumvirátu výrobců automobilů Ford-Chrysler-GM, má stále menší podíl prodaných vozů na tamním trhu. Loni to bylo jen slabě nad 50 %, letos se očekává, že Američané si koupí víc japonských, korejských a evropských značek než amerických.