Na firmy ze sdružení připadají tržby 560 miliard korun. Export těchto firem rostl o 18 procent na 415 miliard korun. Celkový export automobilek byl 480 miliard korun, z toho 88 procent směřovalo do EU.

Výroba motorových vozidel loni vzrostla o více než dvě pětiny na rekordních 855 832 vozů. Letos, nejpozději příští rok by měla podle Kulhánka přesáhnout jeden milion vozidel. Největší podíl na výrobě měly osobní a lehké užitkové vozy, kterých z tuzemských automobilek vyjelo téměř 850 000.

Dodavatelské firmy se na celkových tržbách autoprůmyslu podílely zhruba 56 procenty. Jejich podíl na exportu byl přibližně 50procentní. "Tržby dodavatelů se za posledních deset let zvýšily na šestinásobek," dodal Kulhánek.

Počet pracovníků v oboru se loni zvýšil o více než 12 500 na 117 963 lidí. Průměrná mzda se zvýšila o 5,5 procenta na 22 356 korun. Vyšší mzdy měli zaměstnanci finálních výrobců.

Nejsme jen výrobní závod

Často je veřejností a vládou kritizován český automobilový průmysl, že pouze vyrábí cizí díly za levnou cenu. Proti těmto hlasům se však ohrazuje i Sdružení automobilového průmyslu. Mnoho podniků totiž přesunuje ke svým výrobním závodům i svá výzkumná a vývojová centra.

Jako velmi dobrý příklad je firma Bosch, která v české republice i konstruuje součásti vyráběné ve svých továrnách. Ovšem příkladů je více - TRW, Valeo, Hella... Takových podniků je stále víc a podle expertů se stále bude trh s výzkumem a vývojem rozvíjet. Automobilky totiž konstrukci vozidel nechávají na externích dodavatelích, protože se jim pak vývoj vozu zlevní. Zadají jen vstupní konstrukční a výstupní požadované parametry a nejlepší výsledek o té které firmy se následně začne vyrábět.

Podle představitelů jednotlivých firem je tento přístup navíc velmi výhodný, protože jednotlivé díly jdou změnit velmi rychle a operativně se dá měnit i výrobní postup. To při komunikaci automobilka-výrobce velmi často vázne.