Některé státy by rády viděly jednotnou daň pro celou unii, ale řada zemí je proti, včetně Česka a Slovenska. Podle Počiatka ale nelze vyloučit, že EU k dohodě nakonec dospěje. Může se tak ale stát až za několik let, podotkl.

Byť jde zatím spíše o odbornou diskusi, čeští řidiči se mohou zavedení podobné daně zanedlouho dočkat. Současná česká vláda má totiž zavedení daně z emisí naplánováno na rok 2010. Ministr financí Miroslav Kalousek dnes ČTK potvrdil, že se zavedením daně Česko skutečně počítá. "Programové prohlášení je závazné, ale trvám na tom, že by ta daň měla být upravena národní legislativou," dodal.

Daně, které jsou spojeny s automobilovým provozem, se v celé unii výrazně liší. Prvky podobného zdanění emisí má ve své legislativě asi 11 zemí EU: Rakousko, Belgie, Kypr, Dánsko, Francie, Itálie, Lucembursko, Nizozemsko, Portugalsko, Švédsko a Británie. Podle Kalouska jde však mnohdy spíše o daň z majetku než o ekologickou daň. A právě v těchto zemích by daň z automobilových emisí zřejmě měla časem nahradit daň, která má většinou spíše povahu poplatku.

Hlavním zastáncem zavádění nové daně jsou ale automobilky, které nejsou příliš spokojeny s tím, že je EU nutí snižovat emise na předem danou úroveň. Navrhují tak, aby unie zavedla daň z emisí, která by prý změnila chování zákazníků, již by poté projevovali větší zájem o ekologické vozy. Čím silnějším autem by totiž lidé jezdili, tím větší by platili daň. "Výrobci již na trh uvedli auta, která vypouštějí méně než 120 gramů CO2 na kilometr, ale není po nich poptávka," uvedla před časem mluvčí Evropské asociace výrobců vozidel (ACEA) Sigrid de Vriesová.

Ani postoj automobilek není jednotný. Zatímco francouzské a italské firmy nemají se snižováním emisí větší problémy, Němcům se tato snaha příliš nelíbí.