Na technickém kongresu BMW bylo představeno hned několik novinek z oblasti motorů. Už zážehové čtyřválce dostaly vysoce přesné vstřikování, které snižuje emise a zvyšuje výkon agregátů (105 a 120 kW), ale to nebyla ta hlavní novinka.

Dvoulitry prodělaly změny hlavně ve vznětové verzi. Tady budou nabízeny hned tři novinky, lišící se od sebe nejen výkonem. Základní verzí je klasicky přeplňovaný motor s výkonem 105 kW a točivým momentem 300 N.m. Nárůst hodnot je proti předchozí základní verzi o 15 kW a 20 N.m. Agregát je o dost lehčí, protože blok motoru je vyroben z hliníku s vlisovanými litinovými vložkami. Nový tvar spalovacího prostoru a šroubovitých sacích kanálů má za důsledek lepší rozvíření směsi a tedy i lepší hoření. Navíc se zvýšily i tlaky na starší generaci vstřikovačů, které pracují s tlakem 1600 barů.

Druhá verze s piezoelektrickými vstřikovači, vyšším tlakem s zásobníku (1800 barů) a přeprogramovanou řídicí jednotkou má 130 kW a 350 N.m.

Dvě turba na čtyřválec!

Zásadní problém s turbodírou, rychlejším nástupem přeplňování a s dalším nárůstem výkonu řeší přidané druhé turbodmychadlo. Twin-turbo je u čtyřválce použito vůbec poprvé. I zde je použito menšího a většího průměru obou rotorů, kdy menší z nich pracuje v nízkých otáčkách. Větší hrdlo a silnější urychlení a tedy stlačení vzduchu pak má větší kousek, nastupující ve chvíli, kdy je zapotřebí stálejší přísun vysokého výkonu. Elektronika hlídá směr toku spalin pomocí řídících klapek a obtokových ventilů.

:. Výkonová charakteristika přeplňovaného vznětového čtyřválce 2.0 l Twin-turbo. (Foto BMW. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti.)

Doplněním ještě zvýšeného tlaku ve sběrném potrubí common railu na 2000 barů vzrostl výkon na velmi úctyhodných 150 kW a 400 N.m při 2000 ot./min.