Chystané zpřísnění hlavně vůči mladým řidičům je důsledkem toho, že právě nedisciplinovanost této věkové skupiny má na svědomí značnou část smrtelných nehod.

Vláda navrhla, aby se porušení zákazu trestalo pokutou 125 až 450 eur (13 000 korun) a ztrátou bodů v centrální evidenci. Dosud povinná dvouletá zkušební doba by se v případě opilosti za volantem delikventovi prodloužila na čtyři roky.

"Za každou třetí autonehodu pod vlivem alkoholu jsou odpovědní lidé ve věku 18 až 24 roků," uvedla zmocněnkyně německé vlády pro drogové záležitosti Sabine Bätzingová. Opatření přivítaly i německé autokluby. Vláda předpokládá, že po projednání v parlamentu by mohla úprava začít platit letos v srpnu.

I přes nejhustší dálniční síť v Evropě a velmi silný provoz patří Německo k zemím s poměrně nízkým počtem smrtelných nehod v přepočtu na obyvatele. Počet úmrtí na silnicích se už dlouhodobě každým rokem snižuje. Přesné loňské údaje ještě nejsou k dispozici, ale odhady hovoří o zhruba 5000 mrtvých, což bude nejméně za posledních 50 roků. Ještě v roce 1991 v Německu zahynulo v silniční dopravě 11 300 lidí.

Německé statistiky však dlouhodobě zhoršuje postkomunistický východ země, kde je dosud kvalita mnohých řidičů a jejich jízdní morálka podobně špatná jako třeba v Česku.

Zatímco v celostátním průměru loni zahynulo v Německu kolem 60 lidí na jeden milión obyvatel, na východě země se stále tento údaj pohybuje kolem stovky mrtvých. V Česku zemřelo loni při dopravních nehodách 956 lidí, což je nejméně za posledních 16 let.