Předseda odborové organizace Alexej Jetmanov řekl, že závod začal vyrábět kolem půlnoci a bude ve výrobě pokračovat minimálně do doby, než se obnoví rozhovory o platech se zástupci firmy. To by mělo být ještě dnes. Odboráři požadují, aby firma přestala využívat sezonních dělníků a garantovala práci zaměstnancům, kteří se při práci v továrně zranili.

"Pokud nic nového nenabídnou, mohli bychom stávku obnovit," řekl agentuře Reuters Jetmanov. Podle mluvčí automobilky Jekatěriny Kuliněnkové vedení navrhuje zvýšení platů v rozsahu 14 až 20 procent, další růst pro lidi, kteří v závodě pracují alespoň pět let, vyšší příspěvek na mateřskou anebo bezúročné půjčky.

Montážní závod automobilky stojí ve Vševoložsku u Petrohradu a v současné době tam podíl sezonních dělníků dosahuje zhruba osmi procent. Průměrný plat se pohybuje od 13 000 do 19 000 rublů (od 10 700 do 15 600 Kč) měsíčně a na ruské poměry je nadprůměrný. Odbory chtějí zvýšit plat zhruba o pětinu a tvrdí, že hospodářské výsledky firmy to dovolují.

Představitelé automobilky uvedli, že management je připraven k jednání, odbory prý ale zahájení rozhovorů blokují. Vedení firmy také trvá na tom, že pracovní podmínky ve zhruba pět let starém závodě jsou v souladu s místními směrnicemi a bezpečnostními standardy v závodech Ford.

Továrna u Petrohradu loni vyrobila asi 60 000 automobilů, převážně modelu Focus. V letošním roce by se měla výroba zvýšit na 75 000 vozů, což by byl nárůst o 25 procent.

Ford je jednou ze zahraničních automobilek, kterým se v Rusku daří. Ruská ekonomika těží z vysokých cen ropy a plynu na světových trzích, protože země je významným producentem a vývozcem těchto komodit. Díky růstu příjmů z jejich prodeje se zvyšuje životní úroveň Rusů, kteří si tak mohou dovolit nakupovat i dražší zboží.