Pokud bychom chtěli Škodu Fabia porovnat s předchozí verzí, museli bychom použít slovo "větší". Ať se na ni díváte zepředu, zezadu, z boku nebo sedíte uvnitř, všude se zdá, že je o něco málo rozměrnější. Snad jen při pohledu zezadu to vypadá, jako by byla téměř vyšší než širší. Především to vynikne při srovnání např. s Renaultem Clio (viz fotogalerie). Musíme také upozornit na rozvor, který zůstal zachován, i když vůz do délky nabral rovných 22 mm.

Z půlky Roomster

Karoserie si zřetelně vzala polovinu ze Škody Roomster. Celá přední část a také přístrojová deska jsou z tohoto vozu a jen opravdový znalec najde malé odchylky. Jenže předními sloupky všechna podobnost končí. Čelní okno je víc skloněné, což má za následek lepší výhled na semafory (v našem testu jsme tento nedostatek kritizovali [celý test]). Sloupky jsou zatmavené, aby odlehčily mohutné stavbě karoserie.

Následuje střecha. Ta je rovná jak u vozu Mini. Však také když se na ni díváte, když je oblepená bílou samolepkou, což je výbava za příplatek, máte pocit, že jde o nějaký tuning britského vozu. Vzadu jsou mohutné sloupky, které překvapivě celkem málo omezují výhled vzad. To víc překáží vysoké opěrky hlavy. Oblouček na C-sloupku můžeme najít i na konkurenčním Suzuki Swift, se kterým je nová Fabia často porovnávána.

Z bočního pohledu velmi vynikne podobnost s vozem Suzuki Swift. Zadní C-sloupek mají téměř shodný.

:. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti

Zadní vyboulení zavazadelníku je také s tímto vozem téměř shodné. Rozdílná jsou pak zadní světla, která má fabia více zkosená, aby byl přístup k zavazadlům co největší. Zadní nárazník nenarušuje otvor pro výfuk, který je opět veden dolů k silnici, zato celkem dost vykukuje tažné oko.

Interiér a pohodlí

Přední sedadla se dost povedla - mají výrazné boční vedení, pěkně drží tělo a jsou pohodlná. Posez je trochu vyšší, než tomu bylo v předchozí verzi. Nad hlavou je však stále dost místa. Pokud je přední sedadlo nastavitelné i výškově, jeho rozsah je takový, že 170 cm vysoký člověk může sedět jak "utopený", nebo se hlavou dotýkat stropu, ale to už skoro nedosáhne na pedály.

Prostornost interiéru
Vpředu od sedáku ke stropu 97 cm
Vzadu od sedáku ke stropu 96 cm
Mezera pro nohy vzadu - max. a min. 38-15 cm
Délka předního sedáku 54 cm
Výška zadního sedáku 47 cm
Délka předního opěradla 62 cm
Výška zadního opěradla 58 cm
Výška zavazadelníku k platu 55 cm
Max. hloubka zavazadelníku 71 cm
Šířka mezi podběhy 97 cm
Nakládací hrana 66 cm

Zadní sedadla už tolik chvály nezaslouží. Sedáky i opěradla jsou kratší (viz tabulka), mají malé boční vedení a jsou tvrdší. Současná Fabia má sice menší boční vedení, ale opěradla jsou měkčí, takže se záda víc zaboří do výstelky a drží tělo.

Místa pro kolena je víc než dost. Na zadních sedadlech se za stejně vysokého řidiče posadí člověk 188 cm vysoký a ještě mu zbude na dva prsty ke kolenům. Důvodem zvětšení místa na nohy je zvýšení pozice sedadla jak řidiče tak spolujezdců, a tím i změna polohy úhlu nohou. Nás potěšila i vysoká díra pod sedadlem, kam se vejdou pohodlně i nohy obří velikosti i v zimních botách.

Přístrojová deska je kompletně převzatá z roomsteru.

:. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti

Přístrojová deska je převzatá "sakum prásk" z roomsteru. Je příjemná, členitá a dá se jí po funkční stránce vytknout máloco. Po designérské už víc. Tak například použití plastů je mohutné a leckdy nevhodné. Tvrdé plasty jsou v porovnání se starší sestrou ústupem a například nahrazení pěkných pochromovaných klik na dveřích lacinými umělohmotnými výlisky je popírání inteligence zákazníka, které jsme mohli tolerovat v roomsteru, méně však už ve fabii.

Motory

Výkonové parametry agregátů jsou celkem příznivé. Vyzkoušeli jsme téměř všechny motorizace a o těch, ve kterých jsme se nesvezli, nám dali informace kolegové. A tady je velké překvapení. Jako nejlepší se nám zdál malý tříválec, který se ochotně vytáčel a měl dostatečnou sílu. A proč? Odpověď je nasnadě - měl vyšší výkon, a to v obou verzích. Slabší má nyní 44 kW a silnější 51 kW. Nejsou to sice žádní ďábli, ale především jejich odhlučnění je nejlepší z celé palety motorů. Na dálnici však automobil není. Tam se jen neochotně snaží atakovat 130 km/h, protože vůz má velký čelní profil.

Technické údaje Škody Fabia
označení 1,2 HTP 1,2 12V HTP 1,4 16V 1,6 16V 1,4 TDI PD 1,4 TDI PD 1,9 TDI PD
objem motoru (ccm) 1198 1198 1390 1598 1422 1422 1896
výkon (kW) 44 51 63 77 51 59 77
při ot. (1/min) 5200 5400 5000 5600 4000 4000 4000
toč. moment (N.m) 108 112 132 153 155 195 240
při ot. (1/min) 3000 3000 3800 3800 1600 2200 1800
spotřeba (l na 100 km)
město 7,8 7,7 8,6 9,3 6,0 5,7 6,4
mimo město 4,8 4,9 5,3 5,5 4,2 4,0 4,1
kombinovaná 5,9 5,9 6,5 6,9 4,8 4,6 4,9
max. rychlost (km/h) 155 163 174 190 163 172 190
zrychlení 0-100 km/h (s) 16,5 14,9 12,3 10,1 14,8 13,2 10,8
Provozní hmotnost (kg) 1040 1050 1060 1070 1125 1130 1170
rozměry (d x š x v mm)
3992 x 1642 x 1498
objem zavazadelníku (l)
300/1163

Nejvýkonnější šestnáctistovka (77 kW) řve v poměru s "jedna-dvojkou" mnohem víc. Také jsme čekali mnohem víc od utlumení turbodieselu. Ani tady nedáváme jedničku. Sice je tišší než v roomsetru, ale jen o málo. Jako nejlepší varianta co do dynamiky jízdy se nám tedy opět zdála devatenáctistovka TDI mající dost výkonu, točivého momentu a pružnosti, aby si mohla s vozem i pohrát.

Slabší dvanáctistovka překvapila. Má o něco vyšší výkon, je dobře vyvážená a především si konstruktéři dali konečně záležet na odhlučnění. Škoda jen, že motor nemá kryt nahoře ani pod olejovou vanou.

:. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti

Převodovky jsme vyzkoušeli jen dvě - pěti a šestistupňové manuály. Řadí přesně, rychle a zajímavé je, že benzínové agregáty mají u řadicí páky měkčí chod než dieselové. V nabídce výrobce je však i automat.

Podvozek - vylepšená fabia

Podvozek musíme chválit. Už současná Škoda Fabia je velmi solidní co do podvozku, takže i při svém stáří dosahuje kvalit nováčků. Nová Fabia podvozek převzala a trochu vylepšila. Jízda s vozem je jistá a lehce tvrdá. Do zatáček se vrhá s radostí, je tradičně nedotáčivá, ale jak se nám zdálo, díky vysoké stavbě vozu se dřív sune do smyku. Přesto nemůžeme říct, že by se nakláněla nějak moc.

Nová Fabia má vyšší stavbu, což jí rychleji pošle do smyku. Stále má však velmi dobré vlastnosti a je výborně čitelná.

:. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti

Závěrem musíme Škodu Fabia pochválit, i když to není díky nějaké moderní konstrukci. Mezi novináři se nesl takový šum, že tohle je vlastně stará fabia s jinou karoserií. Však také ano - i starý podvozek funguje dobře a motory dodává koncern, takže nezbývá než dodat svůj firemní design, nasadit co nejvíce dílů z jiných modelů a auto je na světě. Uvidíme, co na to řeknou zákazníci. Ti si na soudy jistě počkají až na ženevský autosalon, kde bude fabia představena i s cenami. V březnu se pak začne vůz prodávat v ČR, v dubnu také na Slovensku.