"Jé, toho jsme měli doma," vykřikl osmiletý Maciej, kterého mezi fiaty, polonezy a syrény, což jsou značky polských aut, vzali rodiče. Nejvíce však byly děti nadšené z aut z předminulého století.

Pradědeček automobil přilákal na výstavu k výročí pětapadesátileté historie společnosti FSO (Fabriky osobních automobilů) právě i pradědečky. "Musím se podívat, čím jsem jezdil, a ukázat auto pravnukovi," řekl Kazimierz Wlachowski. Se slzami v očích vzpomínal na své začátky za volantem. "Teď už ale nejezdím," pousmál se.

Mezi auty a motorkami jsou unikátní prototypy, které se bohužel nedočkaly sériové produkce. "Varšava 210, Syréna 110, to mohly být vozy, které by sklidily úspěch nejen v Polsku, ale určitě i za hranicemi," řekl pracovník muzea Alek Choromoński.

Fiaty vyrobené před dvaceti a více lety brázdí nadále po polských silnicích a u turistů vzbuzuje stejný úsměv jako německý trabant. "Je to legrační vozítko, ale takovým veteránem bych se klidně projel," uvedl dvacetiletý student z Německa, který si studijní volno zpříjemňoval v polské metropoli.

Polské dědečky automobily vystřídá v únoru ve varšavském muzeum mladší sportovní vozy. Protože v Polsku slaví velký úspěch české škodovky, které jsou nejprodávanější značkou v zemi, chystá muzeu i setkání fandů českých aut.