Největší automobilkou podle prodeje se loni stala firma Shanghai General Motors Corp., která je společným podnikem americké General Motors a místní Shanghai Automotive Industries Corp. Ta prodala 365 400 vozů.

Nejprodávanějším vozem byl model Jetta, vyrobený firmou FAW-Volkswagen. Firmu provozuje německý Volkswagen s čínskou společností First Auto Works Corp. Celkem se loni prodalo 176 800 vozů Jetta.

Čína je druhým největším automobilovým trhem na světě a patří mezi nejrychleji rostoucí trhy. To přitahuje zahraniční automobilky, které v této zemi investují do výroby miliardy dolarů. Česká Škoda Auto koncem loňského roku na pekingském autosalonu oficiálně představila model Octavia určený pro čínský trh [celá zpráva]. Ten se začne vyrábět ve druhém čtvrtletí 2007 ve společném šanghajském podniku mateřské společnosti Volkswagen.

Škoda Auto hodlá na rychle rostoucím čínském trhu do roku 2010 získat zhruba dvouprocentní podíl. Podle člena představenstva Freda Kapplera chce Škoda do tohoto data v Číně prodávat více než 100 000 automobilů ročně.

Koncerny spolupracují jako o závod

Všechny automobilové koncerny světa se snaží získat některého ze strategických partnerů v Číně. Těch ale může být i více, když každá značka vyrábí různé druhy automobilů. Příkladem budiž Volkswagen, jenž má v Číně akvizice u dvou automobilek - FAW Volkswagen Automotive a Shanghai Volkswagen Automotive. FAW (First Automotive Works) vyrábí více méně pouze automobily od koncernu VW, výjimku tvoří licenční výroba malé pandy pro italský Fiat. Jinak se zde vyrábí Audi A4, A6, Volkswagen Passat, VW Golf čtvrté generace a VW Jetta apod. FAW je však také známý svým vozem Happy Emissary, který je jejich vlastním výrobkem a měl se stát prvním automobilem z Číny dováženým do Evropy. Prozatím však tyto "vody" utichly.

Shanghai Volkswagen Automotive patří největšímu koncernu Shanghai Automotive Industry Corp. (SAIC), který spolupracuje s mnoha automobilkami. Nejvýznamnějšími partnery jsou však právě Volkswagen a General Motors. Volkswagen bude v továrně SAICu vyrábět například české Škody Octavia a superby [celá zpráva]. Objeví se zde také nové generace Volkswagenu Passat, přemýšlí se prý také o výrobě terénního vozu Touareg. GM zde vyrábí několik modelů, přičemž asi nejdůležitějším je malý Chevrolet Spark. SAIC však vyrábí i své vlastní vozy, ale nejznámější je její nákup britských modelů Rover, které však musel přejmenovat na Roewe [celá zpráva].

V přehledné tabulce můžete zjistit vzájemné propojení jednotlivých automobilek světa s čínskými výrobci.

Partnerství mezi světovými a čínskými automobilkami
koncern fúze kontrakt na výrobu
BMW BMW Brilliance Aut. -
DaimlerChrysler Beijing Benz-DaimlerChrysler Aut -
  Fujian Mot. Ind. -
Fiat Nanjing Fiat -
Ford Changan Ford -
  Jianling Mot. -
GM SAIC GM Vuling Pan Asia Tech. Autom. Center
  Shanghai GM Shanghai GM Dongyue Motor
  Shanghai GM Dongye -
  Shanghai GM Norsom -
Honda Dongfeng Honda Aut. -
  Guangzhou Honda Aut. -
  Honda Automobile -
Hyundai Beijing Hyundai Motor -
Mitsubishi Beijing Aut. Ind. -
  DaimlerChrysler China -
PSA Dongfeng Peugeot Citroën -
Renault Dongfeng -
Suzuki Chongquing Changan Suzuki -
  Jiangxi Change Suzuki -
Toyota Guangzhou Toyota FAW Toyota Changchun
  Sichuan Toyota Guangqui Toyota Engine
  Tianjin FAW Toyota Tianjin Fenjin Auto Parts
    Tianjin Toyota Motor
Volkswagen FAW - Volkswagen Auto. -
Shanghai Volkswagen Aut. -
Zdroj: Automotive News, Forbes, Telegraph Motoring, archiv