* Přestože je předepsána minimální hloubka dezénu 1,6 mm, neměli bychom s ohledem na bezpečnost připustit, aby se letní pneumatiky sjely pod 2 mm. Před delší prázdninovou cestou je nutno počítat s výrazně větší rezervou.

Ze zkoušek je patrné, že pneumatika je podstatně náchylnější na aquaplaning, když hloubka dezénových drážek klesne pod 3 mm. Při hloubce 2 mm může být vjetí do souvislejší vrstvy vody nebezpečné již při rychlosti 80-90 km/h.

* Riziko aquaplaningu významně ovlivňuje také stav tlumičů pérování. Ostatně špatné tlumiče podstatně zhoršují jízdní vlastnosti i při tahání přívěsů. Totéž platí o podhuštěných pneumatikách.

* Nutné je věnovat maximální pozornost brzdové soustavě. Brzdová kapalina by neměla být starší než tři roky. Za krátkou životnost kapaliny může její hygroskopická vlastnost, tedy schopnost absorbovat vlhkost ze vzduchu.

V běžném provozu se brzdová kapalina v okolí brzdového třmenu zahřívá na teplotu kolem 110 °C, při dlouhodobějším brzdění (při jízdě z táhlých svahů) však teplota brzdové kapaliny snadno přesáhne 140 °C. Voda obsažená v kapalině začne vřít a mění se v páru. Vzniklý plyn zavzdušní celou soustavu brzd a brzdný účinek se velmi rychle vytrácí.

Není bez zajímavosti, že po absorbování jednoho objemového procenta vody klesá bod varu brzdové kapaliny o 50 °C. Před cestou na jih, při které se nevyhneme největšímu evropskému pohoří, bychom proto raději měli vyměnit ikapalinu starší dvou let!

* Po ujetí přibližně 70 000 km a před náročnou cestou, během níž se tomuto číslu přiblížíme, je také zapotřebí přeměřit tloušťku brzdových kotoučů, která nesmí klesnout pod hranici vyznačenou zpravidla na boku kotouče.

* Omezenou životnost mají také lanovody parkovací brzdy. Některé lze maznicemi promazávat a tím jejich životnost prodloužit. Rozhodně není od věci zkontrolovat spodek automobilu, kde bychom si měli všímat především úniků oleje z motoru, převodovky a tlumičů, stavu tlumiče výfuku, neporušenosti pryžových chráničů homokinetických kloubů, kloubů hnacích hřídelů kol a hřebenového řízení.

* Pro dlouhou životnost akumulátoru a funkčnost celé řady dalších elektrických spotřebičů je třeba překontrolovat dobíjecí napětí alternátoru. Regulátor napětí je dnes součástí alternátoru, přesto občas dochází především kvůli vibracím a prolínání vody k závadám. Při spuštěném motoru nesmí ani ve vyšších otáčkách napětí v elektroinstalaci vozidla překročit hodnotu 14 V.

* Údržbové akumulátory, ale i akumulátory se sníženou údržbou, je nutné doplňovat destilovanou vodou. V případě, že alternátor přebíjí, snižuje se podstatně životnost akumulátoru a vodu je třeba dolévat častěji.

* Alespoň ve čtyřletých intervalech by se také měla měnit chladicí kapalina. Předejde se tak tvorbě většího množství usazenin a korozi chladicího systému.

* Kontrolu a případné odstranění závad samozřejmě mnozí svěří odbornému servisu. Je přitom ale dobré tyto věci znát a říkat zcela konkrétně, co požadujeme.