Zůstal tak věrný značce, která ho provázela na Hradě a pro kterou má slabost. Jeho bývalého mluvčího Ladislava Špačka to nijak nepřekvapilo. "Vždycky musel mít dobré auto. Kdysi dávno, když pracoval v pivovaru za pár šupů, měl starého a ojetého mercedesa," řekl na dotaz Práva. Ceny terénních mercedesů typu M a G se v Česku pohybují od 1,5 do 3,5 miliónu korun.

O své touze znovu šoférovat se zmínil Havel kdysi Právu. "Zastavím, kdy a kde budu chtít, také spát budu, kde se mi zamane. Nikdo mi už nebude říkat, kam a proč mám jít, s kým hovořit."

"Ďábel za volantem"

Ani nyní exprezident ale není úplný soukromník, protože má nadále z rozhodnutí ministra vnitra Stanislava Grosse ochranku. "Jde o soukromou cestu, tak si pochopitelně automobil řídí sám. Ochranka jede za ním v mercedesu," řekl Havlův tajemník Jakub Hladík. Jde o stále ten černý mercedes, se kterým Havel jezdil coby prezident a zůstal mu k dispozici i po skončení jeho funkčního období. Havel miluje rychlá auta a rád si při každé příležitosti vyzkoušel šlápnout pořádně na plyn. "Je skvělý řidič se sportovním stylem," tvrdí Špaček.

Podle něj policisté měli co dělat, když tehdejší prezident vyrazil v lancii na Hrádeček. "Stěžovali si, že jezdí jako ďábel a že mají co dělat, aby mu stačili," vzpomíná exmluvčí. Dlouho se ale také přetřásalo, že Havel porušil před lety v Lánech dopravní předpisy, když jel fabií 160kilometrovou rychlostí, jak to na něj prozradil novinářům šéf výrobce Vratislav Kulhánek.

Prezident byl ochoten zaplatit pokutu, ale dopravní policie hlavu státu bránila s tím, že pro vůz označený státní poznávací značkou s písmenem F platí speciální pravidla. Havla v Praze zlákal i rolls-royce britské královny Alžběty II., když byla v Česku. Tajně si s ním zajezdil alespoň na nádvoří Pražského hradu. "Přál bych mu, aby se v pořádku zase vrátil. Přece jenom neměl po několik let volant pořádně v ruce a řidiči jsou dost bezohlední," neutajil včera před Právem jisté obavy Havlův dřívější blízký spolupracovník z Hradu.