Pluriel je zvláštní auto - má pět tváří. Ještě před českou premiérou na autosalonu Brno 2003 a vstupem na náš trh jsem měl možnost otestovat tento model v rámci novinářské prezentace ve španělské Malaze a jejím okolí. Soustředit sem tyto automobily nebyla náhoda - Pluriel se společně s Citroenem C3 a Xsarou vyrábí v závodě PSA ve Villaverde u Madridu.

Základem je "cé trojka"

Pluriel je především čtyřmístný hatchback. Avšak po elektrickém shrnutí několikavrstvé zvukotěsné a vodotěsné plátěné střechy vzniká hatchback s panoramatickým výhledem. Schová-li se střecha zcela do zavazadlového prostoru, pak má posádka k dispozici kabriolet. Po demontáži střešních oblouků jde o spider a poté sklopením zadního víka karosérie a symetricky dělených zadních sedadel se vyklube z vozu spider pick-up, který může posloužit k převážení sportovního náčiní mimo veřejné komunikace. Jeho zadní víko snese zatížení až 100 kg.

Tak se do rukou zájemců dostává nejen oceněný kabriolet, ale jedinečný multifunkční vůz bez středových sloupků karosérie. Proti pětimístnému hatchbacku Citroen C3 je mj. delší o osm, širší o tři a vyšší o čtyři centimetry. Využívá také celé řady jeho prvků včetně platformy či téměř shodné přístrojové desky.

Nejosobitější je - vedle variability střešního systému - vzhled karosérie v dvoubarevném provedení. Ta je příjemně jednoduchá, úhledně zaoblená a zároveň dynamická. Doplňuje ji řada stylisticky atraktivních prvků - například světlomety či koncové svítilny. Design vozu je dílem vlastního studia Citroenu za přispění vyhlášeného ItalDesignu.

Díky značné modularitě bude mít cílový segment uživatelů tohoto vozu zřejmě velké rozpětí: od vyznavačů hatchbacků až po milovníky kabrioletů. Ty první uspokojí už třeba velikostí zavazadlového prostoru, neboť jim nabízí v základě 266 l, tedy prakticky totéž co klasické hatchbacky.

Není lehké najít pro Pluriel rovnocenné konkurenty. Budemeli hledat mezi kabriolety, pak nejblíže stojí Ford StreetKa a Peugeot 206 CC.

Demontáž zvládne každý

Výrobce udává, že osoba, která zná pracovní postup, zvládne např. proměnu z hatchbacku na spider během dvou tří minut. Ale jde to i rychleji. Uživatel může navíc jako nápovědy využívat piktogramů, které jsou umístěny na strategických místech vozidla.

Problém trochu vzniká po sejmutí obou střešních hliníkových oblouků. Zvládnout jejich demontáž vzhledem k jen 12kilogramové hmotnosti každého z nich by měl každý, avšak kam s nimi? Do vozu je uložit nelze. Výrobce proto nabízí držáky či návleky, do nichž se dají odložit v garáži. A když posádku na cestě náhle překvapí přeháňka? Vyřešit se to má zakrytím plachtou, která je rovněž v nabídce doplňků.

Řada dalších otázek

Jednou z nich třeba je: Nemůže dojít ke krádeži oblouků ve verzi kabriolet? Jestliže je zavřené víko zavazadlového prostoru, není to možné. Jaká je odolnost skládací střechy proti vloupání? Úroveň ochrany má zlepšovat sedm kovových příčníků, které jsou její součástí. Jinak - i když se na trhu objevuje stále více vozidel s pevnou skládací střechou (Peugeot 206 CC a 307 CC, Renault CoupéCabrio atd.), pružná skládací střecha, jakou má Pluriel, je stále v módě. Dostaly ji například kabriolety Audi A4, BMW Z4, Maserati Spyder či VW New Beetle Cabrio.

Zcela zásadní otázkou je v takovém automobilu bezpečnost. Proto má zesílenou spodní část, a to s ohledem na všechny druhy nárazu. Do střešních oblouků byly včleněny trubky v celé délce, čímž se údajně dosahuje bezpečnosti srovnatelné s tradičními hatchbacky. Při absenci oblouků se při převrácení vozu má vytvářet téměř nedeformovatelná ochranná zóna vyztuženým rámem předního skla a zesílením konstrukce opěrek hlav. Vzhledem ke všem těmto úpravám je Pluriel o 130 kg těžší než hatchback Citroen C3.

Plnohodnotné auto

Pluriel však má i další bezpečnostní prvky: dva čelní a dva boční airbagy vpředu, pyrotechnické předpínače pásů a bezpečnostní uchycení Isofix na zadních sedadlech pro dětské sedačky. Součástí je rovněž protiblokovací systém brzd (ABS) s elektronickým rozdělovačem brzdné síly (EBD) a brzdovým asistentem (BA), které posílí ve výkonnějším provedení vozu stabilizační systém (ESP). Zajímavým příspěvkem je i akustická výstraha při překročení nastavené rychlosti.

Ale Pluriel má i samočinné spouštění výstražných světel v nouzových situacích, stejně jako dešťový senzor stěračů.

Přední kola plurielu zatím pohánějí dva benzínové čtyřválce: osmiventilová čtrnáctistovka o výkonu 54 kW, s níž dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,9 s a maximální rychlosti 164 km/h při průměrné spotřebě 6,8 l paliva na 100 km, a šestnáctiventilová šestnáctistovka (80 kW) dodávaná výhradně s automatizovanou převodovkou SensoDrive. O základních provozních hodnotách vypovídá tabulka. V dohledné době by se k těmto motorům měl připojit některý z moderních turbodieselů HDi.

Při testování oba motory působily živě. Větší komfort jízdy se nabízel s převodovkou SensoDrive, kterou při volbě sekvenčního řazení lze velice pohodlně ovládat i páčkami od volantu. Zřejmě ženy nejvíce ocení elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem v závislosti na rychlosti vozu.

Na našem trhu je slabší verze plurielu k mání za 459 900 Kč a silnější za 599 900 Kč, tedy o 110 000, resp. 100 000 Kč dráž než hatchback C3 ve srovnatelných provedeních. V každém případě však je dovedení projektu Citroen C3 Pluriel do sériové výroby přínosem jak pro trh, tak automobilovou branži. Podívejme se kolem sebe - kde najdeme obdobný model?

Délkaxšířkaxvýška (mm) 3934x1700x 1563 3650x1695x 1335 3835x1673x 1373
Rozvor (mm) 2460 2448 2442
Objem zavazadl.prostoru (l) 266 214 200
Max. výkon (kW) 80 70 80
Max. točivý moment (Nm) 147 135 147
Zrychlení 0-100 km/h (s) 11,6 12,1 10,6
Max. rychlost (km/h) 185 173 193
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 6,6 7,9 7,0
Cena (Kč) 599 900 639 000 564 000