Novela rakouského zákon o motorových vozidlech stanovuje povinnost použití zimních pneumatik na rakouských silnicích v době od poloviny listopadu do poloviny března.

Tato povinnost se týká vozidel s celkovou hmotností nad 3,5 tuny, to znamená především autobusů s českými turisty. Z novely vyplývá, že minimálně na kolech jedné hnací nápravy musí být namontovány zimní pneumatiky (za zimní pneumatiky jsou považovány i pneumatiky typu M+S /bláto a sníh), v případě hnací nápravy se dvěma koly musí tedy být namontovány 4 zimní pneumatiky.

Nově je zavedena i povinnost vézt s sebou vhodné sněhové řetězy pro minimálně 2 hnací kola, řetězy musí odpovídat normám ONORM.

Rakousko, kde zimní pravidla pro nákladní vozy a autobusy platí do poloviny března, má v současnosti jedny z nejpřísnějších předpisů v této oblasti v Evropě. V ČR zimní pneumatiky povinné nejsou a nutnost použít řetězy upravují dopravní značky.

Na zimních i do Chorvatska

Povinné použití zimních gum alespoň na jedné hnací nápravě a nutnost vozit sněhové řetězy v zimních podmínkách platí podle informací Česmadu například ještě v Chorvatsku. Zimní gumy nebo řetězy musí být ve výbavě vozu nad 3,5 tuny od poloviny listopadu do půlky března také ve Slovinsku. Norsko požaduje zimní gumy na silnicích, kde lze očekávat sníh a led. Nákladní auta mimo to musí mít ve výbavě řetězy. V zimě mohou auta používat i protiskluzové hroty.

V ostatních zemích nejsou gumy pro zimní provoz povinné. Například Bulharsko ale pro nákladní vozy a autobusy požaduje vozit ve výbavě od listopadu do března sněhové řetězy. Bez nich nebude povolovat vstup na své území. Albánie vyžaduje řetězy pro některé oblasti. Itálie požaduje řetězy pro průjezd alpskými průsmyky.

S dopravní značkou nařizující nasazení řetězů se podobně jako v ČR mohou setkat řidiči v Maďarsku, Polsku, na Slovensku, ve Francii nebo v Portugalsku.