Hlavní obsah

Honda slaví sté výročí narození svého zakladatele

Novinky,

Sedmnáctý listopad je po Hondu, ale i pro celé Japonsko velkým dnem. Právě před sto lety se totiž narodil Soichiro Honda. Tento muž založil dnes slavnou automobilku Honda, ale především v poválečném Japonsku určil nový směr, který vyvedl zničenou zemi z krize.

Článek

Soichiro Honda ( Soichiro = prvorozený) se narodil jako první z devíti dětí před 100 lety dne 17. 11. 1906 v malé vesnici ležící nedaleko města Hamamatsu, které se nachází na půli cesty mezi Tokiem a Kjótem. V roce 1922, ve svých šestnácti letech, Soichiro Honda doslova uprosil rodiče, opustil rodný dům a nastoupil do tokijské autoopravny nesoucí název Art Shokai, kde byl nejmladším učedníkem. Po roce zničilo zemětřesení dílnu a Soichiro po její rekonstrukci přešel ke skutečným mechanikům.

Od závodů k vlastní dílně

V tomto období rovněž zkonstruoval svůj první závodní automobil poháněný leteckým motorem Curtiss zabudovaným na podvozek značky Mitchell. Majitel autodílny Art Shokai Schinichi Sakibahara jako řidič a Soichiro Honda jako mechanik následně dokázali s tímto vozem vyhrát "Chairman´s Trophy" se ziskem maximálně možného počtu bodů.

Po absolvování vojenské služby se vrací jednadvacetiletý Honda domů, kde v městě Hamamatsu zakládá vlastní autodílnu - pobočku firmy Art Shokai. V této době se začal rovněž prosazovat jako konstruktér a nechával si patentovat třeba drátěné výplety kol. Společně s úspěchy se dostavují i velké zisky a Honda se ve svých pětadvaceti letech zařazuje mezi nejbohatší lidi v Hamamatsu.

Proti proudu

V roce 1935 se Honda oženil. Proti obvyklým zvyklostem té doby, kdy veškeré sňatky byly domlouvány mezi rodinami pomocí dohazovačů, se Honda oženil z lásky. Manželka Sachi Hondová byla po celý život Hondovou velkou oporou. Mimo jiné byla později paní Hondová první testovací jezdkyní motocyklů značky Honda.

Když už Soichira opravy automobilů neuspokojovaly, založil novou firmu na výrobu pístních kroužků. Tehdy zjistil, že mu chybí technické vzdělání a začal tedy ve svých třiceti letech navštěvovat technickou univerzitu.

Přes válku se Honda prokousal jen se zaťatými zuby a nakonec firmu prodal firmě Toyoda Jido Shokki za 450 000 jenů.

Honda jako synonymum motocyklu

Příležitost pro Hondu se naskytla velmi brzy. V roce 1946 nakupuje velmi výhodně z armádních zásob malé spalovací motory, původně určené do generátorů vyrábějících proud pro radiostanice, a zakládá společnost Honda Technical Research Institute. Tyto motory následně instaluje na jízdní kola, čímž vzniká první výrobek značky Honda - motokolo typ A. V roce 1947 představuje Honda veřejnosti spalovací motor vlastní výroby o objemu 50 cm3.

V září 1948 zakládá Soichiro Honda společnost Honda Motor Co., Ltd., s provozním kapitálem jeden milion jenů a s třiceti čtyřmi zaměstnanci. Současně do firmy nastupuje Takeo Fujisawa, dlouholetý obchodní ředitel společnosti a marketingový stratég, který zcela doplňujel Hondu v oblastech, které mu nejsou blízké. Výrobní náplní společnosti jsou nejprve motokola typ A, B, a C a posléze i první motocykl o objemu 145 cm3 s názvem Dream.

Jedním z přelomových roků společnosti byl rok 1958, kdy Honda představila "motocykl pro každého" s čtyřtaktovým motorem OHV o objemu 50 cm3 s názvem Super Cub. Tento motocykl se stal doslova fenoménem a od svého uvedení se přes rozsáhlé úpravy prodává i v současnosti. Super Cub je bezkonkurenčně nejprodávanějším motorovým vozidlem na světě. [celá zpráva]

Automobily až v roce 1962

Již od svého dětství měl Soichiro Honda nesplněný sen v podobě výroby vlastních automobilů. Tento sen se mu podařilo naplnit v jeho 56 letech kdy v roce 1962 Honda představila první automobily S360 a T360. Tyto automobily byly vybaveny motocyklovými motory a jejich charakteristickým rysem byl velký výkon při vysokých otáčkách. Zásadním zlomem bylo představení první generace modelu Civic v roce 1972, vybavovaného motory CVCC (Compound vortex controlled combustion) které mimo velkého výkonu, vynikající spotřeby plnili jako první na světě přísné americké emisní limity pro rok 1975.

V roce 1973 odešel Soichiro honda na odpočinek a zemřel o dalších 18 let později, když až do smrti byl věrný svému koníčku - automobilům a motocyklům.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám