Článek
"Není možné, aby finanční ústavy přenesly náklady možné regulace na své klienty. Ministerstvo se nenechá odradit odporem některých bank," řekl Sobotka. Připomněl, že zisky především tří největších bank v posledních několika letech prudce rostou.
"Některé banky se chovají, jako by existovaly jen jejich zájmy, zájem zisku a ne zájmy spotřebitelů," řekl Sobotka. Jako zcela nepřijatelné označil chování ČSOB a člena představenstva této banky Jana Lamsera. Ten uvedl, že regulace plánovaná resortem by znamenala miliardové náklady a v důsledku toho zdražení služeb pro klienty. "Tento výrok ukazuje, jaká je filozofie některých bank," řekl ministr.
Ministerstvo, ale například i sdružení chránící spotřebitele si často stěžují na chování bank. Nelíbí se jim poplatek za zrušení účtu, jiná terminologie každé banky pro tytéž služby a fakt, že klienti nemají možnost porovnat si cenu jednotlivé operace u různých bank.
Vyšší zisky jsou ministerstvu trnem v oku
Na druhou stranu banky a mnozí ekonomové argumentují tím, že banky jsou soukromé firmy a tvorba zisku je z principu jejich úkolem. Například Česká pošta také zvyšuje poplatky a argumetuje tím, že zkvalitňuje své služby. Pošta je navíc státní podnik.
Ministerstvo ve středu rozeslalo bankám 88 otázek ohledně možné regulace poplatků a dalších změn, které by podle Sobotky měly zlepšit postavení klientů. [celá zpráva]
Banky dostaly na odpověď týden. Ještě nyní ale ústavy tvrdí, že dopis s otázkami stále analyzují. Otázky se týkají toho, zda banky jsou ochotny změny dělat dobrovolně, nebo chtějí, aby je reguloval zákon. Například Česká spořitelna je některým změnám přístupná a sama na nich pracuje.