Deci bílého vína brání kornatění tepen
Jeden až dva decilitry bílého vína denně pomáhají snižovat riziko srdečních a cévních onemocnění, například kornatění tepen. Vyplývá to z výzkumu, jehož výsledky ve středu v Praze představili experti z Ústavu klinické biochemie a hematologie Fakultní nemocnice v Plzni.
Naopak přímíra alkoholu vede ke zdravotním obtížím.
FOTO: Novinky
středa 19. října 2005, 16:35 - PRAHA
Kromě aterosklerózy konzumace kvalitního bílého vína podle nich napomáhá při snižování rizika infarktu, mozkových příhod, rakoviny či cukrovky. K závěrům lékaři dospěli, když v letech 2002 a 2004 zkoumali na dvou stovkách mužů a žen účinky odrůdového vína Müller Thurgau. Dobrovolníci denně pili 375 mililitrů vína.
Po měsíční konzumaci u dobrovolníků zjistili, že jim vzrostla hladina tzv. dobrého cholesterolu (HDL-cholesterol), který zabraňuje kornatění tepen. Růst odpovídal snížení rizika kardiovaskulárních chorob o 15 procent. Snížila se i hladina volných radikálů - látek poškozujících molekuly a podporujících zhoubné nádory či rozvoj aterosklerózy.
Jeden z autorů výzkumu Daniel Rajdl řekl, že v ČR i v západoevropských zemích patří srdeční a cévní onemocnění k nejčastějším příčinám úmrtí. Dřívější epidemiologické studie ukázaly, že riziko vzniku těchto chorob je u úplných abstinentů mírně vyšší než u pravidelných střídmých konzumentů alkoholu (spotřeba mezi 20 až 30 gramy alkoholu denně).
Přemíra vína způsobuje naopak cirhózu
Časté pití alkoholu ve vyšší míře ale vede k negativním dopadům na zdraví - cirhóze jater, zvýšení tuků v krvi, zvýšení kyseliny močové či možnému rozvoji závislosti či rakovin vnitřních orgánů. "Tyto účinky přibývají až s vysokou konzumací alkoholu," uvedl Rajdl.
Vědci přiznávají, že neexistují studie, které by sledovaly velkou skupinu obyvatel dlouhodobě. "Naše doporučení jsou proto velmi opatrná," uvedl Rajdl. "Ukázalo se, že při dávce, kterou jsme podávali, byl nežádoucí účinek na játra minimální, ač to byla poměrně vysoká dávka," dodal.
Připomněl také takzvaný francouzský paradox: V některých oblastech jižní Francie se zjistilo, že lidé tam trpí relativně málo chorobami cév. Přitom konzumují velké množství nezdravých mastných kyselin a nasycených tuků a cholesterolu. Při těchto stravovacích návycích by měl být počet těchto chorob vyšší. "Paradox bývá vysvětlován tamní stravou (vysokým procentem rybích pokrmů, ovoce a zeleniny) a pravidelnou konzumací vína," uvedl.
Současně s konzumací bílého vína lékaři doporučují jíst energeticky vyváženou stravu, zejména potraviny s vyšším přísunem kyseliny listové. Ta pomáhá snižovat některé negativní faktory vznikající při pravidelné konzumaci vína. Vědci také zdůraznili, že je třeba se pravidelně věnovat pohybové aktivitě.
Žena
Poradíme vám, jak se zbavit potravinových molů neboli zavíječů Video
Otevřete si vločky a vyletí motýlek, rozbalíte sušené ovoce a najdete v něm pavučinky? Pokud ano, byli jste napadeni potravinovými...
Michelle Williamsová: Marilyn Monroe toužila být něčím víc než sexy bohyní Video
O jejím výkonu v titulní roli snímku Můj týden s Marilyn se stále mluví v superlativech. Díky ní měla jednatřicetiletá Michelle Williamsová...
Upnuté džíny mohou způsobit vážné neurologické problémy
Nošení upnutých kalhot z velmi tuhé džínoviny, které nositele od pasu dolů doslova zaškrcuje, může vyvolat vážné neurologické potíže....



