Britská expertka na výživu a jógu Charlotte Wattsová vydává knihu, v níž vysvětluje svým klientům, proč se jim nedaří zhubnout. Protože žijí v neustálém stresu. Ten působí na produkci hormonu kortizolu, který má řadu zhoubných účinků na zdraví, ale především brání odbourávání tuků a naopak urychluje jejich usazování na břiše. Chcete-li zhubnout, zbavte se stresu, radí Wattsová.

„Stres je hlavním důvodem obezity u moderního člověka,“ tvrdí expertka s tím, že zrychlený životní styl si bere krutou daň – podlomené zdraví a nadváhu. Ve své knize De-Stress Your Life vysvětluje, že k hubenému tělu je potřeba celková a trvalá změna životního stylu.

Stres ze samoty

Fakta v její knize se opírají o nejnovější výzkumy odborníků z Harvardovy univerzity. Podle nich člověk není stvořen pro to, aby žil neustále ve stresu. Jeho evoluční obranný systém „bojuj, nebo uteč“ funguje bez následků jen v krátkodobém hledisku. Tedy hrozba a stres musejí brzy pominout. Naši předci nacházeli útěchu a rychlé uklidnění ve svém kmeni, měli tam emocionální podporu u členů, pomoc široké rodiny a také neustálý kontakt s přírodou.

Dnes většina lidí žije mimo přírodu, mnozí single, a stres zažívají konstantně. Následkem toho je tělo zalito kortizolem, který působí paseku v mnoha orgánech a především v metabolismu. Zvyšuje ukládání tuků v oblasti břicha. Tento tuk je přitom extrémně nezdravý a nebezpečný pro srdce a cévy.

Dále tento hormon omezuje spalování tuků, ale také tvorbu nových svalů. Stres vedle toho vyvolává nadprodukci estrogenu, který zvyšuje ukládání tuků v těle a dodává mu ženské křivky. To platí i pro muže.

Stres také zhoršuje funkci štítné žlázy, čímž se zpomaluje metabolismus a zvyšuje ukládání tuků.

Vyvolává hlad

Dále stres zvyšuje hladinu hormonu hladu a naopak omezuje sekreci hormonu nasycení. Mozek tak neustále prahne po ukájení dobrotami. Lidé se ve stresu často přejídají a uklidňují se sladkým a tučným jídlem. S tím také souvisí fakt, že stres omezuje schopnost mozku ovládat se, a ten tak podléhá impulzivnímu chování (opět v konzumaci, ale nejen v ní). Kortizol také oslabuje chuť pohybovat se. Jenže právě pohyb a sport snižují hladinu kortizolu v krvi.

Dále stres zhoršuje skladbu střevní mikroflóry. Je přitom dokázáno, že dobrá střevní mikroflóra se neslučuje s obezitou a naopak. Lidé mající horší střevní mikroflóru jsou obézní.