Podnikatel měl za sebou injekce kortikoidů a ozónu do oblasti páteře. Pomáhaly mu zvládnout stav, kdy mu obratle uskříply kus ploténky, která se utrhla a začala tlačit na jeden z nervů vybíhajících z páteře. Kortikoidy mírnily zánět, ozón působil jako anestetikum. „Byl to pro mě tak hrozný stav, že jsem si nechodil ani zakouřit, ačkoliv jsem kuřák,“ řekl mi. „Děsná bolest mi nestála za cigaretu. Určitou dobu jsem navíc nemohl hýbat levou nohou.“

Nevěděl, co bude s ním a jeho podnikáním. Stresoval se a obával toho, co ho čeká.

Sezení se musí prodlužovat postupně

Zmíněné injekce mu pomohly snáz překonat kritické tři měsíce, kdy čekal, jestli se utržený kus ploténky vstřebá, nebo bude muset jít na operaci. Nakonec se jí vyhnul. V určité fázi rekonvalescence mu v tom pomohl i nafukovací podsedák. Má podobné vlastnosti jako rehabilitační míč a další pomůcky využívající princip labilní plochy. Navíc směruje energii do svalů pod určitým příznivým úhlem.

Nafoukl si ho, dal na židli v práci a sedl si na něj. Asi po deseti minutách se na něm začal vrtět. Několikrát mu při tom zakřupalo v zádech. Volal primáři Rusnákovi. Ten si nechal vše popsat a uklidnil ho. Podle všeho se mu uvolnily zablokované obratle páteře.

Podsedák se nafukuje, obvykle do výšky pěti centimetrů.

Podsedák se obvykle nafukuje  do výšky pěti centimetrů.

Důležité je, aby člověk dobu, kterou stráví na sedáku, zvyšoval postupně. Sezení na něm představuje pro ochablé, netrénované svaly překvapivou zátěž. Hlavně by si však měl hlídat, aby postižená záda nezačala bolet. Jakmile se bolest objeví, musí ho dát stranou a sednout si na něj zase po několika hodinách nebo další den.

Podnikateli pomohl dynamicko-směrový polštář v kombinaci s rehabilitací zvládat problémy s páteří. Dnes ho začne pobolívat, když na něm pár dní nesedí. Jakmile se na něj opět usadí, potíže ustoupí. Naučil se s pomůckou a s bolavými zády zacházet.

Mohl by pomoci i mnoha jiným lidem

Když podsedák pomohl jemu, mohl by pomoci i jiným lidem. Začal proto šikovnou pomůcku nabízet v internetovém obchodě zájemcům, kteří mají potíže s bolavou páteří, chybným držením těla, bolestmi zad, pánve i kostrče, s vychýlením páteře (např. skoliózou), s přílišnou volností kloubů (hypermobilitou) a s dalšími zdravotními trabli.

Na Slovensku je schválený jako preventivní a zdravotní pomůcka. V prevenci spočívá jeho hlavní smysl. Kdo ví něco o příznivých účincích rehabilitačních míčů a labilních ploch, ten tuší, proč může mít pozitivní účinky na naše zdraví.

Malé zázraky labilní plochy

Pro ty, kteří o nich vědí málo nebo nic, jen stručné shrnutí. Problém současných lidí spočívá v tom, že začali žít daleko víc vsedě. Lidské tělo ale není na něco takového připravené. Naopak, jeho přirozeností je přiměřený pohyb. Proto je pro nás dobré vyměnit sezení na židli za sezení na rehabilitačním míči. Samozřejmě na rozumnou dobu.

Ten představuje pro tělo nemalou zátěž. Musíme totiž na něm neustále udržovat rovnováhu. Někdy se na míči také lehce pohupujeme. „Tyto jemné pohyby stimulují svaly na břiše, na zádech, v oblasti pánve, na končetinách, ale hlavně ty drobné, uložené v hloubce kolem páteře,“ vysvětluje doktor Rusnák. „Mají na starost její stabilizaci. Dost těžko se jinak aktivují a posilují. Zmíněné pohyby zlepšují jejich výkonnost i souhru. Zároveň zlepšují výživu plotének. Ty plní roli určitých tlumičů mezi obratli páteře.“

Díky neustálým drobným pohybům dostává také centrální nervový systém (CNS) dost informací potřebných k tomu, aby se snažil případné poruchy korigovat sám. Jde hlavně o přetížení určitých svalů, vadné držení těla, nesprávné postavení některých kloubů, pánve, kostrče, špatnou nervosvalovou souhru a tak dál.

Pomoci tělu, aby si pomohlo samo

Když člověk sedí na obyčejné židli, dostává CNS potřebných signálů málo. Snadno pak dojde k přetížení svalů, tkání i kloubů a dalším potížím. Tělo je samo o sobě korigovat nedokáže. „Pokud si na tuto židli dáme dynamicko-směrový polštář, začneme využívat blahodárného principu labilní plochy a takzvaného dynamického sezení,“ říká doktor Rusnák. „Zjednodušeně řečeno, sedíme a zároveň trochu cvičíme. Podobně jako u rehabilitačního míče.“

Účinky této pomůcky můžeme trochu regulovat i tím, jak hodně si polštář nafoukneme. Naopak je omezíme, když si ho dáme na gauč, kde se zaboří do měkkého podkladu.

O jeho efektech napovídá také fakt, že za 50 minut sezení na něm spálíme zhruba 1000 kJ (pro představu, ženy zkonzumují denně jídlo o hodnotě asi 8000 kJ, muži 10 000 kJ). Proto polštář některé ženy používají nejen jako prevenci na bolavá záda, ale i jako součást programu, jak si udržet rozumnou váhu.

Závěry odborníků

Účinky nafukovacího dynamicko-směrového polštáře zkoumali fyzioterapeuti na Neurochirurgické klinice Ústřední vojenské nemocnice v Ružomberku. Potvrdili, že ho lze použít jako prevenci proti vzniku svalových nerovnováh, ale i na to, abychom zlepšili postavení páteře, pánve a vůbec držení těla, přispěli k rovnoměrnějšímu zatížení plotének či snížili při sezení tlak na oblast hýždí a řitního otvoru, což má svůj význam zejména pro lidi s hemoroidy, a dosáhli řady dalších příznivých efektů.

Je však užitečné, když nás před tím, než na něm nebo na rehabilitačním míči začneme sedět, vyšetří fyzioterapeut, případně rehabilitační lékař. Zvlášť pokud nemáme záda v pořádku. Pokud nás totiž trápí nějaký zdravotní problém, nemusí ho sezení na míči nebo podsedáku odstranit, ale naopak prohloubit. Náš cíl by měl být přesně opačný – využít pozitivních efektů těchto pomůcek na maximum.