Zprvu toto chování vede k tomu, že se svaly dostávají do nerovnováhy – některé se zkracují víc, než mají, jiné ochabují či se do pohybu vůbec nezapojují. Tento stav lze ale ještě ovlivnit kompenzačním cvičením a strečinkem.

Skutečný problém nastává v okamžiku, kdy dochází dlouhodobě ke špatným návykům, které se negativně projevují už i na kloubech.

„Klouby se dostávají do nesprávného postavení, což vede k přeměně jejich struktury a rychlejší degeneraci a jedná se o nevratnou záležitost,“ varuje rekondiční specialista Jiří Kalina z Yoda Institutu a dodává: „Není nutné ale podléhat panice, existují cviky, pomocí kterých lze tento stav výrazně zlepšit. Řešením je aktivní zapojení ochabujících svalů do základních pozic, jako je sezení nebo stoj. Mozek si pak tyto 'pohybové vzorce' začne nahrávat v jejich správném stereotypu a držení těla se bude postupně zlepšovat.”

Špatné sezení

V první řadě je tedy nutné odstranit hrbení na židli a celkově chybné sezení.

„Kulatěním zad v bederní oblasti tlačíme na meziobratlovou ploténku. Ta má sice pevný chrupavčitý obal, ale její jádro je rosolovité. Při sedu s kulatými zády je vytlačováno dozadu směrem k míše a kořenovým nervům – výsledkem mohou být chronické bolesti zad, výhřez ploténky a nutnost léčby (klid, tlumení bolesti, obstřiky, fyzioterapie či akupunktura) či dokonce operace,” vysvětluje MUDr. Tomáš Vilhelm z Termálních lázní Velké Losiny společnosti Royal Spa.

„Kulatění zad nás také nutí k zvýšenému prohnutí krční páteře a k nepřirozenému předsunutí hlavy. To se pak projevuje bolestmi hlavy v zátylku a zad v okolí lopatek. Organismus se snaží zcela přirozeně bolestivá místa znehybnit. Na páteři se pak tvoří výrůstky, které lze v případě, že utlačují nervy, odstranit pouze s lékařskou pomocí,” dodává lékař.

Ovšem kulatá záda se podílejí i na dalších zdravotních potížích – například mohou přispět k bronchitidě a různým zažívacím problémům.

Nesprávný posez, kterým napomáháme nesprávné aktivitě našich svalů, zejména se zde zkracují prsní svaly a bedra a naopak ochabují svaly, které fixují lopatky a svaly břišní. Nevíc škodí prakticky všem kloubům.

Nesprávný posed, kterým napomáháme nesprávné aktivitě našich svalů, zejména se zde zkracují prsní svaly a bedra a naopak ochabují svaly, které fixují lopatky a svaly břišní. Nejvíc škodí prakticky všem kloubům.

FOTO: Yoda institut (6x)

Správný posez, tzn. hlava zasunutá, aktivní zapojení fixátorů lopatek a břicha.

Správný posed, tzn. hlava zasunutá, aktivní zapojení fixátorů lopatek a břicha.

Cviky pro správné držení těla

Správný postoj

Správný postoj: hlava „zasunutá“ vzadu, temeno vytažené vzhůru. Ramena v neutrálním postavení, zatažená dozadu, čímž dojde k aktivnímu zapojení spodních fixátorů lopatek a mezilopatkových svalů. Pánev lehce podsazená s aktivním zapojením břišních svalů, kolena mírně pokrčená.


Lektorka Lucie Konšťáková z Yoda Institutu ukazuje, jak si můžeme jednoduše protáhnout zkrácené partie například při práci v kanceláři.

Lektorka Lucie Konšťáková ukazuje, jak si můžeme jednoduše protáhnout zkrácené partie například při práci v kanceláři.

Nesprávné zvedání předmětu ze země, při němž dochází k přetížení bederní části páteře, kdy se veškeré síly zřetězí do beder, což vede k akutním blokům svalů a skloubení v této oblasti nebo i nenávratnému poškození meziobratlových plotének.

Nesprávné zvedání předmětu ze země, při němž dochází k přetížení bederní části páteře, kdy se veškeré síly zřetězí do beder, což vede k akutním blokům svalů a skloubení v této oblasti nebo i nenávratnému poškození meziobratlových plotének.

Správné zvedání předmětu - do pohybu se aktivně zapojí i kolena a břicho. Šíře kolen vymezuje prostor, ve kterém lze předmět zvednout a hmotnost předmětu se rozloží do oblasti celé páteře.

Správné zvedání předmětu - do pohybu se aktivně zapojí i kolena a břicho. Šíře kolen vymezuje prostor, ve kterém lze předmět zvednout a hmotnost předmětu se rozloží do oblasti celé páteře.