„Srdečně-cévní onemocnění se u žen začínají objevovat, především v podobě srdečních infarktů a mozkových mrtvic, po 55. roce. U zhruba poloviny případů přitom udeří tak náhle a nečekaně, že nedají postižené osobě ani šanci dostat se k lékaři,“ vysvětluje preventivní kardiolog MUDr. Jan Piťha, CSc. z IKEM, Praha.

Podle něj je důležité odhalit rizikové ženy ještě před tím, než se u nich ukáží často nevratné projevy aterosklerotického postižení. Základním kamenem preventivních opatření je správná životospráva zaměřená na snížení hladiny cholesterolu a na úpravu dalších nepříznivých tukových látek v krvi, snížení krevního tlaku a nekuřáctví.

Sledovat hladinu cholesterolu se vyplácí

Ženy nejčastěji navštěvují svého lékaře s akutními problémy spojenými s klimakteriem a menopauzou. Projevy návalů horka, pocení, nespavost apod. jsou „vidět“ a ženám komplikují život. Bohužel souběžně s těmito problémy se u mnohých žen objevuje další neviditelný nepřítel - zvýšená hladina cholesterolu.

 „Vždycky jsem si myslela, že se zdravím jsem na tom dobře. Cvičím a jím zdravě. To, že mám vysokou hladinu cholesterolu mě proto překvapilo. Myslela jsem si, že mě se to přece nemůže stát a cholesterol a nemoci srdce nejsou můj problém. Jenže vysoký cholesterol nebolí, není vidět, ani svoje srdce nevidíme. Ale vysoký cholesterol  mu viditelně ubližuje,“ svěřuje se s vlastní zkušeností herečka Anna Šišková.

Potřebná změna jídelníčku

Vysoký cholesterol u žen v přechodu často souvisí se změnou jídelníčku. Chuťové preference žen, a tedy i jídelníček, se začínají během období hormonálních výkyvů měnit k horšímu. Tento fakt je známý z období těhotenství, ale v období předcházejícím menopauzu si jej ženy většinou neuvědomují.

Praktiční lékaři  tyto otázky řeší především pomocí úprav životosprávy. V případě zvýšené hladiny cholesterolu tak např. doporučují omezení živočišných tuků a konzumaci rostlinného tuku obohaceného o rostlinné steroly. Tyto úpravy životního stylu doplňuje gynekolog, pokud je to nutné, ještě medikamentózní léčbou.

"S úpravou jídelníčku s ohledem na menopauzu by ženy měly začít nejpozději ve 40 letech. V jejich jídelníčku by neměly chybět fytoestrogeny, vícenenesycené mastné kyseliny, dostatek bílkovin, vláknina, vápník a vitaminy D, E a B. V případě vysoké hladiny cholesterolu je pak vhodné zařadit dostatečný příjem rostlinných sterolů, o nichž bylo prokázáno, že jeho hladinu výrazně snižují,“ radí nutriční terapeutka Tamara Starnovská.