Vitamíny C a E srdce nechrání, mohou naopak škodit
Vitamíny C a E, pilulky, které denně užívají milióny lidí na celém světě kvůli svému zdraví, nemají žádný vliv na prevenci srdečních onemocnění. Dokládá to největší a nejnovější studie, která se touto problematikou zabývá. Ukázalo se, že vitamín E může dokonce způsobit zvýšené riziko krvácení do mozku.
Vitamíny nemusí mít takové účinky, jaké jsou jim přikládány.
FOTO: NOVINKY/Ondřej Krynek
středa 12. listopadu 2008, 6:57 - NEW ORLEANS
"Místo toho, abychom se ptali, jestli nám vitamíny pomohou, měli bychom si uvědomit, že nám mohou ublížit," vysvětluje odbornice na výživu z institutu MedStar Research Institute Barbara Howardová.
Podle posledních průzkumů se muži - kuřáci, kteří denně užívají vitamín E, vystavují zvýšenému riziku vzniku mozkové mrtvice. Pokud jde o vitamín C, zjistilo se, že není účinný ani proti rakovině, ani proti kardiovaskulárním nemocem.
Novou studii prováděli lékaři v bostonské nemocnici od roku 1997. Sledovali 14 641 mužů nad 50 let, které rozdělili na čtyři skupiny podle toho, jestli užívali vitamín C, E, oba nebo žádný.
Po osmi letech nezaznamenali mezi těmito skupinami žádnou změnu, pokud šlo o srdeční choroby, ale počet případů mrtvice byl o 74 procent vyšší ve skupině užívající vitamín E.
Ani vitamín B12 a B9 srdce nechrání
Vedoucí studie doktor Howard prohlásil: Výsledek našeho výzkumu je natolik jasný, že není důvod se domnívat, že by byl rozdíl mezi muži, ženami nebo menšinami. V současných těžkých ekonomických podmínkách bychom ale mohli ušetřit nějaké peníze, když přestaneme za tento druh potravinových doplňků platit nemalé částky.
Jiná studie, kterou provedli na univerzitě v Oxfordu, se zabývala účinky vitamínů B12 a B9 (kyseliny listové) při prevenci kardiovaskulárních onemocnění. I ona podle očekávání vědců vyvrátila domněnku, že jejich užívání chrání srdce.
Žena
Prodejem vlasů lze velmi slušně obohatit domácí rozpočet Video
V době ekonomické recese trápí nedostatek financí stále více Evropanů. Finanční tíseň lze řešit různě. Britky začaly ve velkém prodávat...
Chutné návraty mletého masa Obrazem
Při současné ceně mletého lze těžko uvěřit, že se ve středověku řadilo mezi luxusní suroviny. Tehdy se totiž nemlelo, ale ručně nadrobno...
Jak se vypořádat s rozchodem a jít dál
Rozchod je sám o sobě velmi bolestný, nemá proto cenu si ho ještě ztěžovat nerozumným chováním, které jen prodlužuje utrpení. Existují...



