Káva může snížit šanci na početí dítěte na minimum
Některé ženy otěhotní, ani nevědí jak, a jiné se dlouhá léta o potomka bezvýsledně snaží. Nová nizozemská studie přichází s poznatkem, že pokud žena, která už má už tak problémy s početím dítěte, pije velké množství kávy, její šance na potomka se snižují téměř na minimum.
Už čtyři šálky kávy snižují možnost početí na čtvrtinu.
FOTO: Dana Kysučanová, Novinky
čtvrtek 10. července 2008, 15:24
Předmětem studie nizozemských vědců bylo 9 000 žen, které podstoupily umělé oplodnění. Cílem studie bylo sledovat začátek jejich těhotenství. U žen, které pily denně více než 4 šálky kávy, se šance na početí snížila o 26 %. Závěry studie se však podle vědců vztahují jen k ženám, jejichž plodnost byla už tak z nejrůznějších důvodů snížena.
„Některé ženy mohou vypít třeba 20 šálků za den a s otěhotněním nebudou mít vůbec žádné problémy, ale pokud je už dopředu jasné, že žena trpí problémy v této oblasti, je pití nadměrného množství kávy zbytečným riskováním,“ dodává profesor Bill Ledger z Sheffieldské univerzity.
Výzkumní pracovníci z Nizozemí podrobili studii všechny ženy, které prošly umělým oplodněním mezi lety 1985 a 1995. Jak může plodnost ovlivnit životní styl, zjišťovali pomocí dotazníku.
Škodí i jen jediná cigareta denně
V přibližně stejném rozsahu jako nadměrné pití kávy podle výsledků šetření škodí početí pití alkoholu třikrát týdně a častěji. Daleko více však početí ohrožuje i jen jedna cigareta denně a případná nadváha ženy.
Teoretickým závěrem studie je pak, že průměrná 35 letá žena, která má nadváhu, kouří, pije hodně alkoholu a kávy a která absolvovala již tři a více pokusů o umělé oplodnění (tj. její plodnost je i přirozeně menší), má přibližně 5% naději, že počne dítě přirozenou cestou. Pokud by stejná žena dodržovala správnou životosprávu a měla správnou váhu, rázem by se její šance na početí zvýšily na 15 %.
Vědci se nyní budou snažit, aby s výsledky jejich studie byli obeznámeni specialisté z oboru a seznámili s výše uvedenými poznatky i své pacientky.
Žena
Prodejem vlasů lze velmi slušně obohatit domácí rozpočet Video
V době ekonomické recese trápí nedostatek financí stále více Evropanů. Finanční tíseň lze řešit různě. Britky začaly ve velkém prodávat...
Chutné návraty mletého masa Obrazem
Při současné ceně mletého lze těžko uvěřit, že se ve středověku řadilo mezi luxusní suroviny. Tehdy se totiž nemlelo, ale ručně nadrobno...
Jak se vypořádat s rozchodem a jít dál
Rozchod je sám o sobě velmi bolestný, nemá proto cenu si ho ještě ztěžovat nerozumným chováním, které jen prodlužuje utrpení. Existují...



