Pilates cvičily nebo cvičí herečky Julia Robertsová a Uma Thurmanová stejně jako zpěvačka Madonna. Kvůli dobré kondici, zdraví i váze. Zaujalo také další hvězdy: Barbru Streisandovou, Cher, Stevena Spielberga, Katharine Hepburnovou, Laurence Oliviera a spoustu dalších celebrit.

Třeba Martině Navrátilové pomohlo vydržet ve špičkovém tenisu neuvěřitelně dlouho. Dodnes ji udržuje v dobré kondici. Na pilates nedá dopustit ani slavný golfista Tiger Woods. Podobně jako tenisté nebo zubaři zatěžují golfisté své tělo nerovnoměrně. Pilates jim pomáhá tyto nerovnováhy kompenzovat a odstranit. Ale nejen to. Jeho přirozenou součástí je protahování svalů, které mají sklon se zkrátit, a posílení těch, které ochabují.
Zaměřuje se i na trénink koordinace pohybů a pružnosti těla. Promyšleně využívá dechu. Jak pro dobrý efekt cvičení, tak kvůli jeho příznivému působení na lidskou psychiku. Není proto náhodou, že Woods mluví o pilates jako o své tajné zbrani. Fotbalisté Realu Madrid, kteří jej začali cvičit, byli méně často zranění. Řada sportovců má totiž stažené a zkrácené svaly, což zvyšuje náchylnost k různým úrazům a svalovým zraněním. Navíc jim takové svaly nedovolí dělat určitý pohyb v plném rozsahu pohybu, po optimální dráze, tedy co nejefektivněji.
 
Shodila skoro 25 kilo
Andrea Kloboučková-Vránová, vicemiss ČR z roku 2001, nabrala v těhotenství 25 kilo. Naprostou většinu z nich shodila za rok a půl pomocí spinnigu (jízda na stacionárních kolech), spalovačů tuků a pilates. To jí pomohlo zpevnit a pěkně zformovat postavu. A nadchlo ji natolik, že se stala jeho instruktorkou. Vede vlastní kurzy pilates v Teplicích i v Roudnici. Oceňuje na něm hlavně to, že člověku pomáhá i psychicky a dobíjí energii.

Kila nahrazuje svalová hmota

Pokud se někdo rozhodne shodit s pomocí pilates nadbytečná kila, měl by počítat s tím, že při něm svaly nahrazují tuky. Počet shozených kilogramů nemusí být tak ohromující jako zjištění, že se vejdete do oblečení o jedno, dvě nebo i tři čísla menší.

„Pilates pomáhá hlavně vybudovat a zpevnit svalové jádro,“ říká Renata Sabongui, průkopnice této metody u nás. „Tedy ty skupiny svalů, které mají na starost správné držení těla. To pak umožňuje harmonicky rozvinout celé tělo a předcházet řadě zdravotních potíží. Fyzioterapeuti ho doporučují jako užitečné pokračování anebo doplněk rehabilitačních cviků. Důležité je najít kvalitního instruktora.“

Pro raněné i pro boxery Pilates může působit jako módní záležitost posledních let. Ale není to tak. Vymyslel ho na počátku minulého století Němec Joseph Hubertus Pilates. V dětství trpěl astmatem, křivicí a revmatickou horečkou. Aby zesílil, začal studovat východní i západní formy cvičení, včetně jógy. V první válce dělal ošetřovatele. Pro pacienty upoutané na lůžku vytvořil sérii cviků. Pomáhaly jim, aby kvůli zranění nechátralo celé jejich tělo. Staly se základem jeho metody.

Ve 20. letech si pilates oblíbili slavní tanečníci působící v New Yorku. Německému boxerovi Maxu Schmelingovi pomohlo porazit legendárního Joea Louise. Velice pravděpodobně přispělo k tomu, že se Schmeling dlouho udržoval v dobré kondici a dožil se téměř sta let. Umřel před necelými třemi roky.

Jak sehnat kurz

Pro každého však není snadné najít kvalitní kurz. Řešením pro lidi z menších měst a z vesnic mohou být videokazety a DVD v kombinaci s letními nebo víkendovými kurzy renomovaných cvičitelů. Víc se o cvičení i kurzech dozvíte na české adrese www.pilates.cz nebo na anglické www.pilateshost.com. Zájemci o cvičení z Prahy se mohou podívat také na www.pilatesbody.cz a www.studiopilates.cz . Brňané pak na www.fitstudiojana.cz a www.wellnessbrno.com ; lidé z Karlových Varů na www.studioprozeny.cz .

Pilates může řadě lidí zlepšit potíže s bolestmi zad a páteře, s inkontinencí, se skoliózou a s dalšími potížemi.