Změna životního stylu po menopauze
Ženy mohou účinně bojovat proti nepříjemným důsledkům menopauzy, mezi něž patří i zvýšené riziko srdečních onemocnění, snížením váhy, cvičením a lepší stravou. Tyto změny v životním stylu mohou hodně pomoci především ženám, které přestaly brát hormonální substituční terapii (HRT), uvádějí američtí vědci v časopise American Journal of preventive Medicine.
Než zbytečně užívat hormony, začněte se zdravě hýbat.
FOTO: profimedia.cz
pátek 18. května 2007, 9:32 - NEW YORK
Riziko onemocnění srdce se zvyšuje po menopauze, kdy přibývá rizikových faktorů kardiovaskulárních nemocí, jako je vyšší krevní tlak a vyšší hladina cholesterolu, řekl vedoucí studie Kelley K. Pettee z arizonské státní univerzity.
Hormonální prostředky, které zvyšují hladinu "dobrého" cholesterolu (HDL) a snižují hladinu "špatného" cholesterolu (LDL), se obecně předepisovaly jako ochrana srdce, protože zmírňují nepříjemné projevy menopauzy. Ale při jedné obsáhlé klinické studii provedené v rámci Women´s Health Initiative vědci dospěli k názoru, že HRT ve skutečnosti může zvýšit riziko onemocnění srdce, a tak mnoha ženám bylo doporučeno přestat užívat hormony.
Když byly výsledky studie zveřejněny, byl Pettee a jeho tým v polovině svého pětiletého výzkumu, v němž se snažili zjistit, zda změna životního stylu může pomoci snížit riziko nemocí srdce u žen po menopauze.
Pro ženy v menopauze je mnohem lepší změnit životní styl
Do studie bylo zapojeno 240 žen, které na počátku užívaly HRT; část z nich po 18 měsících přestala brát hormony. Ženy byly potom rozděleny náhodně do dvou skupin: první musela změnit životní styl, konkrétně intenzivně se hýbat 150 hodin, snížit kalorický příjem na 5400 až 6000 kJ denně a snížit obecně příjem všech tuků a zvláště nasycených. Kontrolní skupina žen jen absolvovala sérii kurzů o zdravém životním stylu.
U žen v první skupině se projevil výrazný úbytek na váze, zmenšil objem pasu, snížila se hladina celkového cholesterolu a hladina LDL. U žen, které přestaly brát HRT, bylo v obou skupinách zjištěno zvýšení celkového cholesterolu a LDL. Ale zatímco u žen v kontrolní skupině se celkový cholesterol a LDL zvýšil o 22 mg/dl, u žen, které změnily životní styl, se zvýšil jen o 4 mg/dl.
"Z této nové studie vyplývá, že pro ženy v menopauze je mnohem užitečnější změnit životní styl, než se spoléhat na lékovou terapii, která má svá rizika," uvádějí vědci.
Žena
Poradíme vám, jak se zbavit potravinových molů neboli zavíječů Video
Otevřete si vločky a vyletí motýlek, rozbalíte sušené ovoce a najdete v něm pavučinky? Pokud ano, byli jste napadeni potravinovými...
Michelle Williamsová: Marilyn Monroe toužila být něčím víc než sexy bohyní Video
O jejím výkonu v titulní roli snímku Můj týden s Marilyn se stále mluví v superlativech. Díky ní měla jednatřicetiletá Michelle Williamsová...
Upnuté džíny mohou způsobit vážné neurologické problémy
Nošení upnutých kalhot z velmi tuhé džínoviny, které nositele od pasu dolů doslova zaškrcuje, může vyvolat vážné neurologické potíže....



