V Brooklynu hraje mladou dívku Ellis Laceyovou, která vyráží z irského zapadákova za novým životem v Americe.

„Ellis je jiná než moje předchozí drsné hrdinky, které umějí bojová umění a nebojí se ani vraždit, ale něco z nich přece jen má – kuráž. Vydat se totiž v padesátých letech minulého století sama na cestu přes oceán do neznámé země chtělo hodně odvahy. Je tedy svým způsobem na tu dobu také hrdinka,“ přibližuje Saoirse roli.

Režisér je hlídal

Co ji na příběhu hodně zaujalo, byly tehdy zcela rozdílné vztahy mezi mužem a ženou. „Na rozdíl od současných filmů, kdy se s hercem můžete objímat, líbat, ba i milovat na plátně, dříve to fungovalo úplně jinak. Začínalo se formálním setkáním, pak dvořením, manželstvím a teprve potom došlo na sex. Režisér John Crowley nám také při natáčení Brooklynu žádné miliskování nedovolil, neustále nás hlídal,“ směje se jednadvacetiletá Saoirse a rozpovídá se o vztazích při natáčení.

„Musím přiznat, že dnes je zcela obvyklé začít si něco s kolegou, s nímž pracujete. Třeba já jsem dosud chodila s několika herci, které dobře znám z natáčení, vlastně jinak jsem ani neměla šanci se s někým seznámit, pořád jen pracuju,“ dodává pravdivě.

Video

Upoutávka na film Brooklyn

Jediná dcera irských herců – Paula a Moniky, která se sice narodila v New Yorku, ale odmalička vyrůstala v irském hrabství Carlow, je od dvanácti let v jednom kole. A kdy to všechno začalo?

Po několika malých rolích v irské televizi dělala konkurz na Lunu Lovegoodovou z filmu Harry Potter a Fénixův řád (2007), kterou nedostala, což bylo nejspíš dobře. V té době totiž režisér Joe Wright začal filmovat adaptaci novely Pokání.

Od Pokání hraje s nejlepšími

Právě role dvanáctileté budoucí spisovatelky Briony Tallisové, jejíž příliš bujná fantazie odstartuje tragický příběh tří lidí, jí vynesla první velká ocenění, včetně nominace na Oscara v roce 2008.

Pro mě je veliké privilegium hrát vedle takových herců. A zatím také jediná škola.

Od té doby hraje Saoirse jen se samými jedničkami. „Je až neuvěřitelné, s kým už jsem měla za devět let u filmu tu čest. Jen namátkou – po Keiře Knightleyové v Pokání, Edu Harrisovi v Útěku ze Sibiře (2010) jsem poznala Cate Blanchettovou v thrilleru Hanna (2011), v Grandhotelu Budapešť (2014) zase Juda Lawa a Ralpha Fiennese a mohla bych pokračovat dál. Někdy mám pocit, že se mi to jen zdá,“ usmívá se spokojeně Saoirse, která se objevila i v černé krimi komedii Violet & Daisy (2011) v roli vražedkyně.

A co ji na této roli tak zaujalo? „Především se mi líbí filmy, jejichž hrdinkami jsou rozhodné mladé ženy. Podle mě nejsou o nic horší než ty, ve kterých jsou hrdiny muži. Moje Hanna ze stejnojmenného filmu dává dospívajícím dívkám nezlomnou a inteligentní akční hrdinku ve stylu Jasona Bournea, Violet & Daisy zase přináší neotřelou holčičí variaci na žánrové filmy. Na Daisy mě lákala proměna, kterou v průběhu přátelství s daleko drsnější kamarádkou prochází. Postupně si totiž uvědomuje, do čeho se zapletla, i to, že takhle nechce dál žít,“ prozrazuje.

Při natáčení měla čest s další hollywoodskou jedničkou, dnes už bohužel mrtvým Jamesem Gandolfinim. „Pro mě je veliké privilegium hrát vedle takových herců. A zatím také jediná škola,“ přiznává Saoirse, která se k vlastnímu studiu herectví dosud nedostala.

Jde z role do role

„Chtěla bych studovat film na Newyorské univerzitě, předtím si ale musím dodělat zkoušky nutné pro přijetí na vysokou,“ říká. Jde opravdu z role do role, ale prý se to dá vydržet.

„Některé filmování, jako například o hotelu v Budapešti, byla pohoda. Navíc se to točilo v Německu a já jsem se vždy po svém natáčecím dnu mohla zdokonalovat v němčině. Ale při drsných pochodech v Útěku ze Sibiře nebo jako Hanna, kterou otec vychovává jako stroj na zabíjení, jsem se zase dost nadřela. Kvůli tomu, abych měla sílu a vytrvalost zkušeného vojáka, jsem trávila bezpočet hodin v posilovně i v terénu. Od té doby se snažím fyzičku a střelbu udržovat.“

Saoirse s politováním odmítla nabídku na lesní elfku v pokračování Hobita: Bitva pěti armád (2014) od Petera Jacksona, s kterým už točila thriller Pevné pouto (2009).

„Rýsovaly se totiž další zajímavé projekty. Jistě bych byla přišla o možnost natáčet v režisérském debutu Ryana Goslinga Lost River (2014) i o další lákavou nabídku, kterou je role v adaptaci Čechovovy hry Seagull a také skotská královna v Marii Stuartovně,“ prozrazuje. V těch Saoirse Ronanovou uvidíme letos. Zdá se, že talentovaná Irka začíná být pro Hollywood nepostradatelná.