Zákaz reklam na rychlé občerstvení může snížit dětskou obezitu
Zákaz televizních reklam propagujících výrobky rychlého občerstvení může údajně významně pomoci snížit dětskou obezitu. Podle nové studie amerických vědců, kteří se snažili vyhodnotit společenský dopad tohoto druhu reklamy, by mohl její zákaz vést k omezení obezity dětí o 18 procent a ke snížení počtu obézních starších dětí o 14 procent, cituje agentura AP ze závěrů americké studie.
Dětskou obezitu může mít na svědomí i reklama na rychlé občerstvení.
FOTO: www.straightfromthedoc.com
pondělí 24. listopadu 2008, 7:30 - ATLANTA
Vědci také upozorňují, že k mírnému snížení dětské obezity by mohlo napomoci i zrušení srážek z daní pro restaurace rychlého občerstvení.
Podle některých vědců je to první národní studie, která ukazuje, že televizní reklamy propagující rychlé občerstvení mají na dětskou obezitu široký dopad. Na tuto souvislost poukázal americký lékařský institut už v roce 2006, ale chyběly mu důkazy.
"Naše studie přináší důkazy, že je tady souvislost," řekl spoluautor studie Michael Grossman, který je profesorem ekonomiky na City University v New Yorku.
Studie má velký dopad na účinnost regulace televizní reklamy, řekla výzkumnice Lisa Powellová z ústavu pro výzkum zdraví v Chicagu, která se na studii nepodílela, ale je s ní obeznámena.
Ve Spojených státech od 80. let až donedávna soustavně rostl počet dětí s nadváhou nebo obezitou, ale pak se ustálil. Nyní trpí nadváhou nebo obezitou asi třetina amerických dětí, uvádí americké středisko pro kontrolu a prevenci nemocí.
Studie vychází z dat shromažďovaných od 90. let
Odhalit příčiny dětské obezity je složité, ale vědci už léta poukazují na vliv televizní reklamy. Powellová například zjistila, že reklamy na rychlé občerstvení tvoří až 23 procent reklam na jídlo, které zhlédnou v televizi děti. Děti přitom vidí tyto reklamy za rok nespočetněkrát.
Nová studie se opírá částečně o dlouholetý vládní průzkum, který shromažďoval data od konce 90. let a vycházel z osobních pohovorů s americkými rodinami. Vědci také použili informace o reklamách v 75 největších televizích a o jejich sledovanosti. Připomínají, že brali v úvahu i další vlivy, jako je příjem rodin a počet restaurací s rychlým občerstvením v jejich okolí. Počítali i s tím, že některé děti už třeba měly nadváhu a neprojevovaly žádnou aktivitu, a to bez souvislosti se sledováním televize.
Studie byla uveřejněna tento měsíc v Journal of Law & Economics.
Žena
Na co by muži ve vztahu neměli zapomínat
Kdyby muži i ženy věděli, po čem přesně jejich protějšek touží a jaká má tajná přání, byl by možná nejeden partnerský vztah mnohem...
Prodejem vlasů lze velmi slušně obohatit domácí rozpočet Video
V době ekonomické recese trápí nedostatek financí stále více Evropanů. Finanční tíseň lze řešit různě. Britky začaly ve velkém prodávat...
Chutné návraty mletého masa Obrazem
Při současné ceně mletého lze těžko uvěřit, že se ve středověku řadilo mezi luxusní suroviny. Tehdy se totiž nemlelo, ale ručně nadrobno...



