Na plášti vesmírné lodi Sojuz zjistili další záhadné stopy po vrtání

Na plášti kosmické lodi Sojuz napojené k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) nalezli ruští experti další stopy po vrtání, napsala agentura TASS s odvoláním na své zdroje v ruském kosmickém průmyslu. Další poškození prý ruští kosmonauti objevili při průzkumu miniaturní videokamerou na vnějším štítu, který loď chrání před dopady meteoritů.

BEZ KOMENTÁŘE: Kosmická loď Sojuz dokuje u ISSVideo: Reuters

„Ten, kdo plášť provrtával, pronikl skrz do hloubi 15 milimetrů a narazil hrotem vrtáku až do vnějšího štítu,“ citovala ruská agentura nejmenovaného experta.

Poprvé se trhlina v lodi Sojuz objevila v noci na 30. srpna. Dvoumilimetrovým otvorem unikal vzduch. Otvor byl okamžitě hermeticky uzavřen a tlak v orbitálním komplexu se dostal na náležitou úroveň. Nehoda se začala okamžitě vyšetřovat. Původní vyšetřovací verze, že plášť byl poškozen v ruském výrobním závodu Eněrgija, se nepotvrdila.

Pohled z ISS na modul Sojuz. Ilustrační snímek

Ruský list Kommersant ve středu napsal, že podle hlavní ruské vyšetřovací verze otvor vyvrtali členové americké posádky. Kvůli onemocnění jednoho z nich chtěli prý záměrným poškozením Sojuzu vyvolat nutnost spěšného návratu na Zemi. Pokud by totiž posádka musela ISS opustit z důvodu nemoci, nikoli kvůli technické poruše, museli by Američané novou kosmickou loď zaplatit. Tuto verzi důrazně odmítl Velitel ISS Andrew Feustel.

Záhada kolem otvoru v plášti ruské lodi Sojuz byla ve čtvrtek tématem telefonického rozhovoru mezi šéfy kosmických agentur USA a Ruska. Správce amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) Jim Bridenstine a ředitel ruské kosmické agentury Roskosmos Dmitrij Rogozin se podle informace agentury Interfax během telefonátu dohodli, že kauzu do závěru vyšetřování nebudou komentovat.

Anketa

Věříte tvrzení Rusů, že díry do vesmírné lodi Sojuz vyvrtali Američané?
Ano
40,2 %
Ne
55,6 %
Nevím
4,2 %
Celkem hlasovalo 3576 čtenářů.