Hlavní obsah

V Rumunsku poprvé přistály nejmodernější americké stroje F-22 Raptor

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Bukurešť

Dvě americké stíhačky F-22 Raptor v doprovodu tankovacího letounu KC-135 v pondělí přistály na letišti u rumunského přístavu Konstanca. K Černému moři se podívaly v rámci cvičení, které má demonstrovat podporu NATO pro její východní členy obávající se agresivní politiky Ruska.

Foto: Wolfgang Rattay, Reuters

Bojový letoun páté generace Lockheed F-22 Raptor

Článek

Je to vůbec poprvé, co v Rumunsku přistály americké stíhačky páté generace, které jsou téměř nezachytitelné radarem, připomněl rumunský server Libertatea.ro.

Stroje F-22 Raptor jsou pokládány za nejpokročilejší bojová letadla zařazená ve službě. Kvůli vyspělým technologiím americký Kongres zakázal jejich prodej do zahraničí, a tak je používá výlučně americké letectvo.

Tucet stíhaček F-22 operuje ze základny Lakenheath na východě Anglie, odkud zmiňovaná dvojice strojů přelétla do Rumunska.

Americký prezident Barack Obama slíbil posílit obranu východoevropských členů NATO poté, co Rusko v roce 2014 anektovalo Krym a rozdmýchalo povstání separatistů na východě Ukrajiny.  [celá zpráva]

Foto: Wolfgang Rattay, Reuters

Bojový letoun páté generace Lockheed F-22 Raptor

Provokace z obou stran

Západ se ale snaží vyhnout provokování Kremlu stálým rozmístěných rozsáhlých sil. Přesto napětí stoupá a dochází i k incidentům.

Ruské bombardéry Su-24 tento měsíc podle Pentagonu nebezpečně nalétávaly na americký torpédoborec plující v Baltském moři. [celá zpráva]

Lockheed F-22 Raptor

Lockheed F-22 Raptor je první bojový letoun páté generace kategorie stealth. Prioritně má sloužit k vybojování vzdušné nadvlády nad stroji protivníka. Jeho vlastnosti mu ale umožňují i provádět přesné útoky proti pozemním cílům aniž by byl detekován radary.

Dosud nebyl nasazen v žádné operaci, na které se podílely USA. Letectvo přitom už dostalo všech 187 objednaných strojů, které celkem přišly na 79 miliard dolarů; jeden tedy stál asi 420 miliónů dolarů.

Oficiálně se uvádí, že není důvod letouny nasadit, protože jsou určené k vybojování nadvlády nad moderními letouny nepřítele a s takovými se nesetkaly ani v Iráku, ani v Afghánistánu nebo v Libyi. Údajně se ale objevily problémy s nevyhovujícím systémem pro přenos dat, což letectvo nepotvrdilo. V roce 2011 byly letouny pro problémy s kyslíkovou soustavou na čas vyřazeny z letů.

Vývoj stroje byl mimořádně dlouhý, začal ještě v 80. letech minulého století. Vítězem soutěže na pokročilý taktický stíhač ATF byl v roce 1991 vyhlášen prototyp YF-22. První let stroj absolvoval v roce 1997. Původně se počítalo s dodáním 650 kusů, jejich počet byl však škrtán kvůli politickým změnám i finančním nárokům.

Stroj o délce 18,5 metru a rozpětí 13,5 metru poháněný dvěma motory Pratt & Whitney F119-PW-100 dosahuje nejvyšší rychlosti 2410 kilometrů. Dolet činí 800 kilometrů, dostup 20 km

Moskva americké tvrzení odmítla s tím, že ruské letouny dodržely veškeré normy mezinárodního práva a bezpečnostní pravidla. Podobné incidenty se v minulosti staly již několikrát.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám