24. února 2015, přesně měsíc před tím, než Lubitz, druhý pilot německých aerolinií Germanwings, chladnokrevně roztříštil letoun Airbus A320 o svah hory ve francouzských Alpách, vyhledal v Düsseldorfu neurologa. Stěžoval si na stres a poruchy zraku.

Přiznal se, že ho už před sedmi lety pronásledovaly těžké deprese.

Andreas Lubitz během půlmaratónu v roce 2009

Andreas Lubitz v roce 2009

FOTO: Stringer, Reuters

„Tehdy mi pomohl mirtazapin. Teď ho beru znovu,“ potvrdil. To mělo neurologa varovat: odborná literatura uvádí u antidepresiva Mirtazapin jako ne zcela běžný, avšak možný vedlejší účinek posílení sklonů k sebevraždě.

Jeden ze vzkazů umístěných po havárii na letišti v Düsseldorfu s nápisem 150 lidí, odpočívejte v pokoji.

Jeden ze vzkazů umístěných po havárii na letišti v Düsseldorfu s nápisem 150 lidí, odpočívejte v pokoji.

FOTO: Martin Meissner, ČTK/AP

K lékařům chodil, ale rady přehlížel

V době, kdy vyhledal neurologa, Lubitz létal u Germanwings, dceřiné společnosti Lufthansy, a ze všech sil se snažil zatajit, jak na tom doopravdy je. Krátce předtím se s přítelkyní, učitelkou Kathrin, přestěhoval do bytu po rodičích. Mluvili o svatbě, probírali podrobnosti.

Archivní snímek francouzského četníka u trosek airbusu ve francouzských Alpách.

Archivní snímek francouzského četníka u trosek airbusu ve francouzských Alpách.

FOTO: Gonzalo Fuentes, Reuters

Ve skutečnosti přitom upadal do stále hlubších psychických potíží – během pěti let se obrátil na jednačtyřicet lékařů. Nemohl spát, trpěl úzkostmi, děsily ho obavy, jak si dál v životě povede.

Lékař „neshledal žádné psychické výstřednosti“

„Pacient odmítá uvést své povolání,“ stojí v neurologově zprávě, kterou má k dispozici düsseldorfská prokuratura. Lékař si dále zapsal, že „neshledal žádné psychické výstřednosti“, a jako diagnózu si zaznamenal „hypochondrickou poruchu“, při níž lidé žijí v neustálém strachu, že jsou těžce nemocní.

Aniž věděl, čím se pacient ve skutečnosti živí, doktor mu nakonec předepsal antidepresivum Citelopram, jež rovněž může posilovat nutkání sáhnout si na život.

Obřad k připomínce obětí havárie ve španělské Barceloně

Obřad k připomínce obětí havárie ve španělské Barceloně

FOTO: Albert Gea, Reuters

Připomínka obětí havárie letu 9525 aerolinek Germanwings ve španělské Barceloně. Havárii nepřežilo 51 Španělů.

Připomínka obětí havárie letu 9525 aerolinek Germanwings ve španělské Barceloně. Havárii nepřežilo 51 Španělů.

FOTO: Albert Gea, Reuters

Druhého března 2015 došla lékařka neurologické kliniky univerzity v Düsseldorfu k závěru, že pozdější pilot smrti trpí vážnou psychickou poruchou, a doporučila nástup na nemocenskou a zahájení psychoterapie. Lubitz její doporučení, stejně jako všechna ostatní, přehlížel.

Protože si o něho dělala starosti i jeho matka, napsala e-mail psychiatrovi v Montbauru, který na jejího syna dohlížel už při první krizi v roce 2008.

„Vím, že Vám důvěřuje,“ naléhala. Od loňského ledna do března ho Lubitz totiž několikrát navštívil.

Let měl 26 minut zpoždění
Let číslo 9525 Germanwings filiálky společnosti Lufthansa startoval 24. března 2015 ze španělské Barcelony v 10.01 SEČ. Měl 26minutové zpoždění a mířil do německého Düsseldorfu. Nad Francií začal letoun náhle klesat a v 10.41 SEČ narazil do horského masívu ve francouzských Alpách.
Vedle dvou pilotů patřily k posádce čtyři letušky.
Ze 144 cestujících tvořili většinu Němci (72) a Španělé (51)
Airbus A320-200, vyrobený v roce 1990, absolvoval první let v listopadu 1990. V době nehody měl nalétáno 58 300 hodin.
Poslední velkou pravidelnou kontrolou prošel v létě 2013. Po nehodě některé aerolinky mají v kokpitu vždy nejméně dva lidi. Germanwings dosud vyplatily na odškodném 11,2 miliónu eur (v přepočtu asi 303 miliónů korun).

Psychiatr věděl, že Lubitz je pilot i to, že se před sedmi lety ve stupňující se depresi pokusil vzít si život. Přesto mu předepsal mirtazapin.

Jiná lékařka ho 10. března 2015 poslala na psychiatrickou kliniku. Obávala se, že ho zničí sílící psychóza. Jinak řečeno, Lubitzovi hrozí, že se zblázní.

Psychiatr nevyšetřován

Večer před tragédií Lubitz uvařil přítelkyni večeři. Šel brzy spát – už před desátou.

24. března 2015 nastoupilo na linku z Barcelony do Düsseldorfu 46 žen, 80 mužů, 16 dětí a dva kojenci. Spolu se šesti členy posádky se tak počet lidí na palubě zaokrouhlil na 150.

Jak je možné, že Germanwings nechaly řídit letoun nějakým bláznem?Robert Oliver, příbuzný oběti

Když airbus vystoupal do výšky 11 500 metrů, odešel pilot Patrick Sondenheimer na toaletu. Lubitz se zamkl v kabině, snížil výšku, přidal na rychlosti a navedl stroj mezi štíty hor. V 10.41 airbus napálil do horského masivu Massif des Trois-Évêchés v jižních Alpách mezi obcemi Le Vernet a Prads-Haute-Bléone. Nikdo nepřežil.

„Jak je možné, že Germanwings nechly řídit letoun nějakým bláznem? Byl duševně nevyrovnaný, ohromně nevyrovnaný,“ ptá se Robert Oliver, příbuzný jedné z obětí.

Pitva potvrdila přítomnost mirtazapinu v Lubitzově těle. Psychiatra, který mu ho předepsal, ačkoli věděl, že létá s lidmi, žalobci nevyšetřují.