Hlavní obsah

Ani jedno tělo nebylo kompletní, identifikace obětí z airbusu Germanwings potrvá dlouho

Mimořádně obtížná je identifikace 150 obětí z Airbusu A320 společnosti Gemanwings. Žádné tělo nebylo kompletní, takže se musí používat všechny dostupné způsoby od zubního vzorce až po DNA. Už první zprávy uváděly, že největší kusy těl jsou velké jak poštovní schránky.

Foto: Jean-paul Pelissier, Reuters

Záchranáři studují mapu oblasti

Článek

"Letecká katastrofa způsobila velká poškození obětí, nenašli jsme snad jediné tělo nepoškozené," řekl AFP zástupce ředitele francouzského kriminologického ústavu národní Patrick Touron.

Nalezené lidské ostatky jsou vrtulníky přepravovány do laboratoře, kterou si policie vytvořila v městečku Seynes vzdáleném asi deset kilometrů od místa dopadu. Od začátku pátrání bylo do laboratoře přepraveno k prozkoumání už 400 až 600 různých částí těl i předmětů. Patnáct lidí shromažďuje ostatky na místě dopadu, řekl televizi NBC mluvčí policie Xavier Vielenc: „Vyšetřovatelé přinášejí cokoli, co by mohlo pomoci identifikovat oběti, jako jsou šperky nebo kusy oděvů.“

Foto: Emmanuel Foudrot, Reuters

Trosky Airbusu A320 po dopadu ve francouzských Alpách

V laboratoři pracuje asi padesát soudních lékařů a dentistů i policistů na identifikaci obětí. "Zmobilizovali jsme policejní techniky podílející se obvykle na vyšetřování na místě činu, abychom mohli vrátit těla obětí jejich blízkým v co nejkratší době," řekl Touron. Dokud nebude identifikace ukončena, nebudou ostatky předány.

Pomáhají zubní vzorce

"Je třeba říct, že při podobných katastrofách se 90 procent identifikací provádí podle zubních záznamů," vysvětlil Touron, "je to přesný prvek k identifikaci i u těch těl, která jsou po pádu značně poškozená". V daném případě ale hraje velkou roli i analýza DNA, kterou poskytli příbuzní, protože mnohá těla jsou rozervaná. Deset expertů se soustřeďuje na analýzu DNA.

Foto: Laurent Cipriani, ČTK/AP

Záchranáři na místě neštěstí využívají hlavně hrábě.

Vyšetřovatele dopravují na místo pádu čtyři vrtulníky. Spouštějí je po dvojicích, aby se navzájem jistili. Pátrání komplikuje terén, kde se neštěstí odehrálo. "Jsou tu svahy se sklonem 40 až 60 stupňů, kamenná suť. Některé části pátrání bylo nutné odvolat s ohledem na terén se slínem, kde hrozí sesuvy, což představuje riziko pro policisty pracující na místě neštěstí. To je důvod, proč jsou vyšetřovatelé neustále doprovázeni vysokohorskými policisty, kteří je s pomocí lan jistí," dodal Touron.

Foto: Jean-paul Pelissier, Reuters

Helikoptéra přepravuje na místo neštěstí francouzské záchranáře

"Bezpečnost je pro nás klíčová, proto se vyzvedávání obětí k naší velké lítosti trochu prodlužuje," řekl Touron.

Pokračuje i pátrání po druhé černé skřínce se zapisovačem letových údajů. Zatím byla nalezena jen jedna zaznamenávající dění v kokpitu. Z té vysvitlo, že druhý pilot se v kabině zamkl,  kapitánovi, který si odskočil, neumožnil návrat na pilotní křeslo, a stroj nasměroval k zemi.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám