Gagarinova smrt při leteckém neštěstí 27. března 1968 byla tématem mnoha spekulací. Závěr oficiálního vyšetřování, kterého se účastnil i Leonov, uváděl, že Gagarin a zkušený instruktor Vladimir Serjogin se pokoušeli vyhnout neznámému objektu, zřejmě balónu. Prudký manévr vedl k ploché vývrtce a neovladatelný stroj se zřítil na zemi, kde v něm našli smrt oba piloti.

„Tomuto závěru mohou věřit civilisté, ale ne profesionálové,“ řekl Leonov RT. „Ve skutečnosti se vše odehrálo jinak,“ dodal Leonov, který byl prvním člověkem, jenž vystoupil do otevřeného kosmického prostoru, a účastnil se vyšetřování. Ten den měl skákat padákem, ale bylo tak špatné počasí, že skoky byly zrušeny. Když čekal na potvrzení zrušení, slyšel sonický třesk a hned poté silnou explozi.

Podle odtajněné zprávy letěl nebezpečně blízko Gagarinova stroje nový nadzvukový záchytný stíhací letoun Su-15. Když dvoumotorový stroj se zapnutým přídavným spalováním těsně minul Gagarinův MiG-15 a zatočil, podle Leonova, „proud plynů z výstupní trysky roztočil Gagarinovo letadlo do ploché vývrtky, nebo přesněji řečeno do sestupové spirály v rychlosti 750 km/h.“

Pilot letěl nízko

„Věděli jsme, že byly na ten den naplánovány testy Su-15, ale předpokládalo se, že bude létat ve výši 10 000 metrů a ne 400 až 500 metrů. To bylo porušení letového řádu,“ dodal Leonov a zmínil i svědka, který uvedl, že se Su-15 vynořil z mraků s plameny šlehajícími z motoru, což potvrzovalo, že letěl nízko se zapnutým přídavným spalováním.

Těsně před tragédií navíc Gagarin ohlásil: „Let 645, úkol splněn, klesáme.”

„To bylo naposled, kdy jsme ho slyšeli. Věž zaznamenala, že byl ve výšce 4200 metrů, o 55 sekund později havaroval,“ sdělil Leonov.

Zmanipulovaná zpráva

Leonov popsal i vyšetřování: „Poslali jsme tým, který našel trosky letadla a ostatky Serjogina, ale žádné ostatky Gagarina kromě jeho pouzdra na mapy. Napřed jsme si mysleli, že se katapultoval. Poslali jsme prapor vojáků, který pročesával les celou noc. Křičeli, takže jsme je mohli slyšet, ale našli jen zbytky balónu. Druhý den jsme našli ostatky Jurije Gagarina. Identifikoval jsem ho na základě tmavého mateřského znaménka na krku, kterého jsem si všiml o tři dny dříve.“

Kosmonaut Alexej Leonov

Kosmonaut Alexej Leonov

FOTO: Profimedia.cz

Leonov také uvedl, jak byla změněna zpráva, kterou napsal. Bylo na ní jeho jméno, ale byla napsána cizí rukou. Zatímco v originále stálo, že exploze následovala půldruhé až dvě sekundy po sonickém třesku, v této to bylo 15 až 20 sekund, což by znamenalo, že by stroje byly od sebe 50 km.

RT uvádí, že existuje i záznam, kde generál Zapolskij vytýká pilotovi Su-15, že zavinil tuto tragédii. Leonov ale neví, kdo pilotoval Su-15. Domnívá se, že snaha ututlat pravou příčinu byla ta, že k tak velkému omylu došlo nedaleko Moskvy.

Dvoumotorový stroj Su-15 , který byl od konce šedesátých let až do rozpadu SSSR páteří sovětské protivzdušné obrany a byl schopen odrazit většinu amerických strategických bombardérů, je nechvalně známý také tím, že jeho pilot sestřelil v roce 1983 jihokorejský Boeing 747 (let KAL 007), který opustil svou trasu a dostal se u Sachalinu do zakázaného ruského vzdušného prostoru.