Hlavní obsah

Ve ztroskotané Concordii bylo nalezeno další bezvládné tělo

Řím
Aktualizováno

Potápěči ve ztroskotané výletní lodi Costa Concordia v sobotu našli tělo ženy. Jde o 17. dosud nalezenou oběť. Protože už není žádná naděje, že by se ve vraku našel někdo živý, soustřeďují se nyní experti na zabránění ekologické katastrofě. Zároveň se řeší, co s vrakem dělat dále.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Potapěči dále prohlíží havarovanou výletní loďVideo: Reuters

 
Článek

Ve svých lepších časech brázdila Středozemí jako malé plovoucí město, nyní vyčnívá nad hladinou u pobřeží Toskánska jako jakýsi polozhroucený činžovní dům a její havárie může pojišťovací společnosti stát až jednu miliardu dolarů, což by byla největší škoda vyplacená za námořní nehodu, píše agentura Reuters.

Pro záchranáře přitom případ Concordie představuje jeden z nejsložitějších úkolů, s nimiž se kdy byli nuceni potýkat. Musejí totiž rozhodnout, zda obří vrak vyzvednou zpět na hladinu, rozřežou na menší části anebo ho potopí. Plavidlo dlouhé 290 a široké 36 metrů s hrubou tonáží 114 500 tun přitom nyní podle odhadu váží zhruba 25 000 až 45 000 tun.

Ve skutečnosti je samozřejmě mnohem těžší: už je z poloviny pod vodou, a je tedy plné vody, ale i nábytku, vodou nasáklých matrací, koberců nebo třeba zavazadel. Navíc spočívá nebezpečně blízko útesu na skalním výběžku, který by se v nejhorším případě mohl pod obrovskou váhou začít drolit.

Foto: Italian Navy, ČTK/AP

ČTVRTEK: Pokračují přípravy na odčerpání zhruba 2400 tun nafty z nádrží výletní lodě Costa Concordia, která uvízla na útesech italského ostrova Giglio.

To všechno znamená, že majitelé lodi musejí velmi pečlivě zvážit, zda má smysl pokoušet se loď zachránit či zda bude z finančního hlediska lepší kolos rozřezat na části a prodat je jako šrot. Jednou z možností - vzhledem k obtížnosti záchranných prací - je také poslat loď definitivně ke dnu.

To všechno znamená, že majitelé lodi musejí velmi pečlivě zvážit, zda má smysl pokoušet se loď zachránit či zda bude z finančního hlediska lepší kolos rozřezat na části a prodat je jako šrot. Jednou z možností - vzhledem k obtížnosti záchranných prací - je také poslat loď definitivně ke dnu.

"Tohle se ještě žádné jiné výletní lodi nestalo," tvrdí Mike Lacey z organizace International Salvage Union, která se zabývá záchranou ztroskotaných lodí. "Už tu samozřejmě byly velké nákladní lodi nebo tankery, které někde uvízly, ale s tímto typem lodi se to ještě nepřihodilo." Odhady ceny záchranných prací se pohybují kolem částky 50 miliónů dolarů a více. Pokud by záchrana vyšla, museli by navíc majitelé investovat značné částky do renovace, protože interiéry jsou kompletně zničené.

Rozbouřené moře dělá problémy

Špatné počasí a rozbouřené moře způsobilo odložení odčerpávání nafty ze ztroskotané lodi Costa Concordia. Záchranná loď Pontone Meloria se od vraku raději vzdálila, sdělil v sobotu krizový štáb podle agentury DPA.

V práci se bude pokračovat, až se počasí uklidní. Firma Smit chtěla začít zabezpečovat cca 2300 tun pohonné látky už v sobotu.

Jinak potápěči v pátek pátrali po dalších obětech havárie. Stále se pohřešuje několik lidí, na pátrání se má podílet i na dálku řízený robot. Patnáct mrtvých už bylo identifikováno.

Odborníci se snaží také zjistit, proč se loď převrátila, u moderního plavidla typu Costa Concordia by k tomu nemělo dojít. Pozoruhodné je i to, že padesátimetrová trhlina je na vynořeném levoboku. Spekuluje se, že pumpy sloužící k vyrovnání polohy selhaly.

Moderní lodě se většinou nepřevrátí, jsou stavěny tak, že je stroje vyrovnávají, i když jsou některé komory zaplaveny. Posádka ale možná zmatkovala a neuzavřela poškozené komory, čímž se voda šířila dále.

Odškodnění 11 tisíc eur

Concordia se potopila 13. ledna u italského ostrova Giglio. Vlastník lodi už se zavázal, že pasažérům zaplatí odškodnění 11 tisíc eur (téměř 280 tisíc korun) a také vrátí náklady na cestu a lékařskou péči. Na lodi bylo 3206 oficiálních pasažérů z 61 zemí světa, celkem ale na palubě mohlo být i přes 4200 osob.

Reklama

Výběr článků

Načítám