Hlavní obsah

Bezpilotní letoun poprvé tankoval ve vzduchu

Aktualizováno

Bezpilotní letoun Northrop X-47B jako vůbec první dron v historii úspěšně 16. dubna absolvoval testy doplňování paliva ze vzduchu, což by jeho následovníkům mělo umožnit takřka neomezeně dlouhé bojové lety. Uvedl to web The Aviationist. Tankování ve vzduchu zakončí o víkendu zkoušky obou technologických demonstrátorů X-47B, které tak jako první drony odstartovaly a přistály na palubě letadlové lodě.

Foto: U. S. Navy

Bezpilotní letoun X-47B za letu

Článek

Úspěšný text doplňování paliva za letu se uskutečnil 15. dubna u pobřeží Marylandu. X-47B, označovaný jako Salty Dog 502, načerpal 1400 kg paliva z ráhna tankeru Omega Air KC-707. Potvrdil to šéf testovacího programu Beau Duarte.

Další testy doplňování paliva dronu se mají uskutečnit o víkendu. Tím skončí testy obou experimentálních strojů, které prokázaly ohromující možnosti dronů, když jako první bezpilotní letouny v roce 2013 úspěšně přistály na letadlové lodi. Loni také prodělaly testy letů v noci.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

BEZ KOMENTÁŘE: Letouny X-47B na archivních záběrech z července 2013Video: US Navy

Stroje přezdívané Salty Dog 501 a 502 postavené v rámci programu UCAS-D by měly skončit v muzeích, i když nelze vyloučit, že budou uloženy na základně vyřazených strojů.

Foto: US Navy

Start bezpilotního letounu X-47B z letadlové lodi USS George Bush

Přestože vlivný senátor John McCain v dopise vyzval námořnictvo k pokračování testů, manažer programu Duarte řekl, že testy doplňování paliva završilo a nemá cenu v nich pokračovat. Námořnictvo dalo před programem UCAS-D přednost odlišně koncipovanému programu UCLASS a úpravy X-47B pro jeho požadavky by byly příliš nákladné, uvedl pro specializovaný web usni.com.

Žádný stroj splňující požadavky UCLASS, který by měl mít širší použití a možná sloužit i jako bezpilotní číslo vedoucího letounu, ale není blízko k dokončení.

Oba stroje velikosti stíhačky F-18 Hornet s rozpětím 20 metrů a hmotností 20 tun mají vlastnosti stealth, takže jsou obtížně zjistitelné radary. Měly sloužit k dalšímu vývoji bezpilotních letounů s vlastnostmi stealth určených k útokům na pozemní cíle.

Reklama

Výběr článků

Načítám