Hlavní obsah

Kvůli supermoderním stíhačkám F-35 musí americké letectvo přetřít cisterny

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nejmodernější a také nejdražší americký bojový letoun páté generace F-35 Lightning II provází při zavádění do výzbroje nekonečná řada problémů. Jedním z nich je i citlivost na teplotu paliva, kvůli které se musejí přetřít cisterny.

Foto: USAF/sgt. Luther Mitchell jr.

Přetřená cisterna na základně Luke v Arizoně

Článek

Stroje vyžadují palivo o určité teplotě, která by se neměla překročit. V řadě oblastí, kde americká letadla operují, je to velký problém. Na Blízkém východě i v jižní Asii a v Pacifiku panují vysoké teploty a slunce tam praží. Stejné problémy jsou ale i v pouštních oblastech na jihu USA.

Kvůli tomu americké letectvo USAF požaduje přetření cisternových vozů s palivem na reflexní bílou odrážející výrazně více paprsků než běžná olivová.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Stíhačka Lockheed F-35C přistála na letadlové lodiVideo: Reuters

„Přetřeli jsme cisternové vozy pro doplňování paliva na bílo, abychom snížili teplotu paliva určeného pro F-35 Lightning II,“ uvedl Jacob Hartman na webu USAF, který má na starosti logistiku u 56. squadrony na základně Luke v Arizoně.

„F-35 má strop na teplotu paliva a nemusí správně fungovat, když je teplota příliš vysoká, tak jsme po spolupráci s dalšími základnami a po získání souhlasu cisterny přetřeli na bílo.“ Řídili se příkladem kalifornské letecké základny Edwards. Tam také použili speciální reflexní bílý polyuretanový email. Odrazná složka se nanáší v druhé vrstvě. Nátěr aplikovali u čtyř vozů, přetření jednoho vyšlo na 3900 dolarů.

To ale v oblastech bojového nasazení snižuje bezpečnost, protože bílé cisterny jsou mnohem víc vidět.

Foto: Mike Blake, Reuters

Lockheed Martin F-35C před přistáním na palubě letadlové lodi USS Nimitz

„Zajišťuje to, že F-35 je schopen plnit požadavky misí,“ dodal seržant Ralph Resch, který má na starosti doplňování paliva u 56. squadrony. Podle něj je to ale jen krátkodobé řešení a trvalým je zajistit parkoviště ve stínu. To ale nemusí být tak snadné v oblastech operačního nasazení v konfliktech.

USAF proto plánuje změnit složení zelené používané na cisternách a doplnit ji o reflexní složku.

Dalším problémem je vysoká teplota výstupních plynů z vertikálně startujících F-35B. Není sice o tolik vyšší než u strojů AV-B Harrier, které nahrazuje, ale ty mají nižší tah. Spaliny by přesto neměly poškodit povrch letadlové lodě, ze které startují. Dalším problémem je jejich vysoká hlučnost.

Reklama

Výběr článků

Načítám