Hlavní obsah

Pilotům stíhaček F-22 se nedostává kyslíku. Jeden už kvůli tomu zemřel

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Washington

Nejmodernější americké stíhačky F-22 Raptor, které mají být schopné vybojovat vzdušnou nadvládu nad jakýmkoli letounem protivníka, jsou nebezpečné pro své vlastní piloty. Jeden už při havárii svého stroje zemřel, protože se mu nedostávalo kyslíku. Problémy s nedostatkem kyslíku zaznamenali i mnozí další, uvedly televize ABC a CBS. Problém je tak vážný, že se o něm rozhodli promluvit i dva piloti, přestože se bojí represí.

Foto: Profimedia.cz

Americký bojový letoun F-22 RaptorA

Článek

Kapitán Jeff Haney zahynul v listopadu 2010 při běžném letu nad Aljaškou. Vyšetřování ukázalo, že náhlá porucha vyřadila dodávku kyslíku. Haney přešel do střemhlavého letu, nešlo však o sestup do nižší letové hladiny, kde je hustší atmosféra. Nadzvukovou rychlostí narazil do bílé pláně. Příčinu výpadku kyslíku se nepodařila zjistit, ale podle závěrečné zprávy jasně přispěla k havárii.

Od roku 2008 bylo zaznamenáno už 25 případů, kdy si piloti stěžovali na nedostatek kyslíku. Ten se projevuje zmateností a případně i bezvědomím.

V jednom případě byl pilot před přistáním natolik zmatený, že před přistáním chvíli kosil vrcholky stromů. Potvrdil to mluvčí letectva USAF s tím, že poté pilot úspěšně přistál. Nicméně dodal, že několik pilotů nechce se stroji létat, protože se bojí.

Fenomenální letoun s chybou

Na strojích nechtějí létat ani major Jeremy Gordon a kapitán Joshua Wilson, i když oba označují Raptor za fenomenální letadlo, které nemá konkurenci.

Foto: Yuriko Nakao , Reuters

Americké stíhací letouny F-22 Raptor nad Okinawou

Wilson popsal zvláštní potíže, které zaznamenal loni v únoru při rutinním cvičném letu. "Několikrát jsem se během letu musel opravdu silně soustředit na zcela jednoduché úkoly. Jsme cvičeni tak, abychom v případě problémů zmáčkli nouzový přívod kyslíku a vrátili se zpátky na základnu. Když jsem to chtěl udělat, nemohl jsem ho najít. Nemohl jsem si vzpomenout, v jaké části letadla je."

Podobné potíže jako Wilson přitom zaznamenali i další piloti strojů F-22. Navíc se po cvičných letech potýkají se zvláštním kašlem a nevolností.

"Máme proto teď dvě teorie. Podle jedné nedostáváme kyslík v potřebném množství anebo kvalitě. Anebo jde o otravu," podotkl Wilson s tím, že se do kyslíkové soustavy zřejmě dostávají zplodiny.

Vysoký počet problémů s kyslíkem

Celkem bylo zjištěno už 25 případů možného nedostatku kyslíku. Podle Gordona, který měl problémy s dezorientací při výcviku loni v říjnu, jde o astronomické číslo. Dvě stovky pilotů majících oprávnění létat na stíhačkách F-22 Raptor označuje za nejdražší skupinu laboratorních opic v historii.

Letectvo potvrzuje, že tak vysoký výskyt hypoxie dosud nezažilo. O přerušení výcvikových letů ale neuvažuje. Generál Michael Hostage televizní stanici CBS řekl, že se letectvu podařilo snížit riziko u letů natolik, že je považuje za bezpečné. Připustil ale, že stále neví, co způsobuje potíže pilotů. Gordon s Wilsonem ale s takovým řešením nesouhlasí a mají podporu "mlčící většiny" ostatních pilotů i jednoho kongresmana.

Lockheed F-22 Raptor

Lockheed F-22 Raptor je první bojový letoun páté generace kategorie stealth. Prioritně má sloužit k vybojování vzdušné nadvlády nad stroji protivníka. Jeho vlastnosti mu ale umožňují i provádět přesné útoky proti pozemním cílům aniž by byl detekován radary.

Dosud nebyl nasazen v žádné operaci, na které se podílely USA. Letectvo přitom už dostalo všech 187 objednaných strojů, které celkem přišly na 79 miliard dolarů; jeden tedy stál asi 420 miliónů dolarů.

Oficiálně se uvádí, že není důvod letouny nasadit, protože jsou určené k vybojování nadvlády nad moderními letouny nepřítele a s takovými se nesetkaly ani v Iráku, ani v Afghánistánu nebo v Libyi. Údajně se ale objevily problémy s nevyhovujícím systémem pro přenos dat, což letectvo nepotvrdilo. V roce 2011 byly letouny pro problémy s kyslíkovou soustavou na čas vyřazeny z letů.

Vývoj stroje byl mimořádně dlouhý, začal ještě v 80. letech minulého století. Vítězem soutěže na pokročilý taktický stíhač ATF byl v roce 1991 vyhlášen prototyp YF-22. První let stroj absolvoval v roce 1997. Původně se počítalo s dodáním 650 kusů, jejich počet byl však škrtán kvůli politickým změnám i finančním nárokům.

Stroj o délce 18,5 metru a rozpětí 13,5 metru poháněný dvěma motory Pratt & Whitney F119-PW-100 dosahuje nejvyšší rychlosti 2410 kilometrů. Dolet činí 800 kilometrů, dostup 20 km

Wilson dodal, že tu panuje i nebezpečí represí. Podle něj mnohým pilotům může hrozit, že budou přeřazeni na měně atraktivní post mezi pozemním personálem, popřípadě budou propuštěni. "Když hovoříte o bezpečnosti, půjdete pryč z armády," řekl Wilson. "Ptali se mě, jestli jsem se rozhodl, že chci letět, nebo si hodlám najít jinou práci," doplnil ho Gordon.

Reklama

Výběr článků

Načítám