Kapitán Jeff Haney zahynul v listopadu 2010 při běžném letu nad Aljaškou. Vyšetřování ukázalo, že náhlá porucha vyřadila dodávku kyslíku. Haney přešel do střemhlavého letu, nešlo však o sestup do nižší letové hladiny, kde je hustší atmosféra. Nadzvukovou rychlostí narazil do bílé pláně. Příčinu výpadku kyslíku se nepodařila zjistit, ale podle závěrečné zprávy jasně přispěla k havárii.

Od roku 2008 bylo zaznamenáno už 25 případů, kdy si piloti stěžovali na nedostatek kyslíku. Ten se projevuje zmateností a případně i bezvědomím.

V jednom případě byl pilot před přistáním natolik zmatený, že před přistáním chvíli kosil vrcholky stromů. Potvrdil to mluvčí letectva USAF s tím, že poté pilot úspěšně přistál. Nicméně dodal, že několik pilotů nechce se stroji létat, protože se bojí.

Fenomenální letoun s chybou

Na strojích nechtějí létat ani major Jeremy Gordon a kapitán Joshua Wilson, i když oba označují Raptor za fenomenální letadlo, které nemá konkurenci.

Americké stíhací letouny F-22 Raptor nad Okinawou

Americké stíhací letouny F-22 Raptor nad Okinawou

FOTO: Yuriko Nakao , Reuters

Wilson popsal zvláštní potíže, které zaznamenal loni v únoru při rutinním cvičném letu. "Několikrát jsem se během letu musel opravdu silně soustředit na zcela jednoduché úkoly. Jsme cvičeni tak, abychom v případě problémů zmáčkli nouzový přívod kyslíku a vrátili se zpátky na základnu. Když jsem to chtěl udělat, nemohl jsem ho najít. Nemohl jsem si vzpomenout, v jaké části letadla je."

Podobné potíže jako Wilson přitom zaznamenali i další piloti strojů F-22. Navíc se po cvičných letech potýkají se zvláštním kašlem a nevolností.

"Máme proto teď dvě teorie. Podle jedné nedostáváme kyslík v potřebném množství anebo kvalitě. Anebo jde o otravu," podotkl Wilson s tím, že se do kyslíkové soustavy zřejmě dostávají zplodiny.

Vysoký počet problémů s kyslíkem

Celkem bylo zjištěno už 25 případů možného nedostatku kyslíku. Podle Gordona, který měl problémy s dezorientací při výcviku loni v říjnu, jde o astronomické číslo. Dvě stovky pilotů majících oprávnění létat na stíhačkách F-22 Raptor označuje za nejdražší skupinu laboratorních opic v historii.

Letectvo potvrzuje, že tak vysoký výskyt hypoxie dosud nezažilo. O přerušení výcvikových letů ale neuvažuje. Generál Michael Hostage televizní stanici CBS řekl, že se letectvu podařilo snížit riziko u letů natolik, že je považuje za bezpečné. Připustil ale, že stále neví, co způsobuje potíže pilotů. Gordon s Wilsonem ale s takovým řešením nesouhlasí a mají podporu "mlčící většiny" ostatních pilotů i jednoho kongresmana.

Wilson dodal, že tu panuje i nebezpečí represí. Podle něj mnohým pilotům může hrozit, že budou přeřazeni na měně atraktivní post mezi pozemním personálem, popřípadě budou propuštěni. "Když hovoříte o bezpečnosti, půjdete pryč z armády," řekl Wilson. "Ptali se mě, jestli jsem se rozhodl, že chci letět, nebo si hodlám najít jinou práci," doplnil ho Gordon.