Článek
Závěry vyšetřování zveřejnil kanadský úřad pro bezpečnost dopravy. Druhého pilota loni v lednu po 75 minutách spánku vzbudilo hlášení o místě, kde se letoun nachází, a informace, že o 300 metrů níže letěl opačným směrem vojenský letoun USAF.
Běžné varování čerstvé probuzeného druhého pilota zmátlo. Když se podíval z kabiny, zdálo se mu, že letoun amerického letectva míří přímo na ně, protože za něj považoval planetu Venuši.
Proto převzal řízení od autopilota a rozhodl se pro prudké klesání, které trvalo 46 sekund. Stroj sestoupil o 120 metrů, než se řízení chopil opět kapitán.
Zraněno bylo 16 cestujících, kteří nedbali příkazu připoutat se a byli vymrštěni ze sedadel. Mnozí však ani nevěděli, že se mají připoutat, protože spali a výzva je neprobudila. „Narazila jsem do stropu a spadla zase na zem,“ popsala dění při střemhlavém letu Louisa Pickeringová s tím, že spala na svém sedadle u okýnka.
Vyšetřování ukázalo, že druhý pilot nedodržel proceduru řízeného spánku v délce 40 minut.
Podle předsedy asociace pilotů společnosti Air Canada případ jasně ukázal, že pro noční lety je potřeba mít na palubě tři piloty a ne dva. Platí to i pro případ správného plnění systému řízeného spánku, dodal s upřesněním: „Co kdyby se něco stalo s druhým pilotem během těch čtyřiceti minut?“