Za celý loňský rok napočítala osm nehod bez úmyslného zavinění, které si vyžádaly 161 mrtvých mezi cestujícími a posádkou, citovala ze zprávy agentura AP. Byl to nejnižší počet nehod i bilance přinejmenším od roku 1946. Ve všech osmi případech havarovala menší turbovrtulová letadla provozovaná menšími místními přepravci.

Tento údaj zahrnuje podle AP všechny typy leteckého provozu po celém světě, včetně nákladní dopravy, výcvikových letů či neobchodních letů, kdy se stroj pouze dopravuje na místo, odkud se má uskutečnit další pravidelný či nepravidelný let či služba.

Trosky zříceného letounu Germanwings

Trosky zříceného letounu Germanwings

FOTO: Pool, Reuters

Při dvou záměrně způsobených nehodách loni zemřelo 374 osob. Za první Flightglobal považuje březnový náraz letadla společnosti Germanwings do svahu hory. Stroj se 150 lidmi na palubě nasměroval k zemi druhý pilot Andreas Lubitz.

Za záměrný web považuje i říjnový pád ruského airbusu aerolinek Kogalymavia s 224 lidmi na palubě, letícího s turisty z egyptského letoviska Šarm aš-Šajch do Petrohradu. Zřejmě se stal obětí atentátu teroristů z Islámského státu, i když vyšetřování ještě neskončilo a Egypt tvrdí, že příčinou nehody nebyl teroristický útok.

Vyšetřovatelé u trosek ruského Airbusu A321

Vyšetřovatelé u trosek ruského Airbusu A321 společnosti Kogalymavia

FOTO: Mohamed Abd El Ghany, Reuters

Počet obětí leteckých nehod, které nebyly způsobeny úmyslně, tak meziročně klesl. V roce 2014 si tyto nehody vyžádaly 436 obětí. Dalších 537 lidí zahynulo v témže roce při dvou neštěstích strojů letecké společnosti Malaysia Airlines.

Jedno z jejích letadel bylo sestřeleno nad východní Ukrajinou, druhé zmizelo nad Indickým oceánem, u něj však není jasné, zda šlo o záměrný čin.

Trosky sestřeleného Boeingu 777 Malaysia Airlines u Hrabove

Trosky sestřeleného Boeingu 777 Malaysia Airlines u Hrabove

FOTO: Sergei Karpukhin, Reuters

Hamburské středisko pro vyhodnocování údajů leteckých nehod JACDEC v pondělí uvedlo, že při leteckých neštěstích komerčních aerolinek zahynulo loni po celém světě 521 lidí, o 449 méně než v předešlém roce. Čísla se míně liší, protože JACDEC nezahrnuje do statistiky přelety.

Bezpečnost v leteckém provozu se obecně zlepšuje. Letecká doprava je v současnosti čtyřikrát až pětkrát bezpečnější než před 20 lety, uvádí se ve zprávě Flightglobal. Šance, že dojde k letecké nehodě se ztrátou na životech, byla loni jedna ku pěti miliónům letů, což bylo nejméně v historii.