Hlavní obsah

Musím dostat letoun co nejblíž k hasičům, napadlo českého pilota po srážce v Indii

Právo, Oldřich Danda (Bengalúr)

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Bengalúr

Letecká show v Bangalore na jihu Indie mohla rozmnožit smutné řady leteckých přehlídek, které skončily tragédií. Mnoho nechybělo, ale obrovský kopec štěstí a také letecký um a desetileté zkušenosti českých pilotů zabránily nejhoršímu.

Foto: Oldřich Danda, Právo

Piloty Jiřího Sallera a Radku Máchovou navštívil u poničeného letadla ministr obrany Martin Stropnický.

Článek

Všem letcům z českého akrobatického týmu Flying Bulls je více než šedesát let a mají 40leté zkušenosti s akrobatickým létáním, ale podobnou srážku zažili poprvé. Naštěstí ale neztratili hlavu a dokázali své letouny dostat na ranvej a tak zachránit nejen své životy, ale i životy a zdraví mnoha diváků.

Skupinu tří letounů Zlín Z-50, která odstartovala ve čtvrtek před třetí hodinou místního času, vedla 66letá Radka Máchová. Vše probíhalo podle plánu do momentu nejsložitějšího manévru celé show. „Ve skupině obrácený přemet nelétá nikdo na světě,“ pochlubila se Máchová. Ale přišel zřejmě poryv větru a vše bylo jinak. Letadlo  Máchové se na chvíli stalo neovladatelné a její vrtule zavadila o křídlo jejího 63letého kolegy Jiřího Sallera.

Foto: Oldřich Danda, Právo

Česká pilotka Radka Máchová se svým poničeným letadlem Zlín Z-50

„Pocity jsem neřešila, hned jsem varovala kolegy, protože jsem neměla letadlo pod kontrolou,“ řekla Máchová českým novinářům přímo na letišti v Bangalore.

Den po nehodě piloty přišel navštívit ministr obrany Martin Stropnický, který byl ve městě na pracovní cestě.

Radka Máchová během střetu zcela očesala lopatky vrtule, ale nezpanikařila. „Udělala jsem jeden velký oblouk a byla jsem dole, protože to bylo ve 300 metrech, tak to bylo bezpečné,“ poznamenala.

Co nejblíže k hasičům

Mnohem hůře na tom byl Jiří Saller, protože jeho letadlo šlo kvůli poničenému křídlu a zablokovanému ovládání křidýlek hned do strany a hrozil mu pád. Zkušený pilot, který za svůj profesní život zvládl přes 40 tisíc startů a přistání (což je podle pilotů neuvěřitelné číslo) ale nezpanikařil a za pomocí výškového kormidla bezpečně přistál na dráze. „Měl jsem strach, to přiznávám. Nevěděl jsem co dělat, jen mě napadlo, že se musím dostat co nejblíže k hasičům,“ řekl Právu.

Podle zástupce čáslavské letecké základny a pilota gripenů Ondřeje Rejmana, který byl také na pracovní cestě v Indii a české akrobaty navštívil, je vidět, že piloty zachránila hlavně zkušenost a chladná hlava. „Je jasný, že nezazmatkoval a reagoval rychle. Nezkušený pilot, který má nalétáno 120 hodin, by takovou srážku nezvládl,“ řekl Právu jeden z nejzkušenějších českých stíhačů.

Každoročně mají přes 20 vystoupení

Čeští akrobaté, kteří mají na svém štítě i titul mistrů světa, ještě musí počkat v Bangalore na vyšetření incidentu, pak letadla zabalí a vyrazí domů.

Akrobatická skupina, která teď létá pod značkou Flying Bulls, létá už od 60. let minulého století a podle Máchové, která sama létá 44 let, šlo o první větší konflikt. Ve skupině jsou čtyři piloti, všem je přes 60 let, a nově mají dva náhradníky.

Každý rok mají přes 20 vystoupení po celém světě. Byli např. v Japonsku nebo Saudské Arábii. „Na mě hleděl saudskoarabský král, a když jsem letěla dolů na ty šejky, tak jsem si říkala, vidíte, takhle létá ženská,“ řekla s úsměvem Máchová.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám