Historici se mýlili, Richard III. byl blonďák s modrýma očima

Novinky, zgl
Londýn

Britští vědci analyzují 500 let staré kosti, které byly nalezeny při vykopávkách v roce 2012 na parkovišti v Leicesteru. S téměř stoprocentní jistotou již nyní mohou říci, že jde skutečně o anglického krále Richarda III. z 15. století. Testy DNA prozradily další pikantnosti.

BEZ KOMENTÁŘE: Z ostatků Richarda III. vědci zjistili, že měl v mládí blonďaté vlasy a modré očiVideo: Leicester University, Reuters

Richard III. byl doposud prakticky všude vyobrazován s hnědýma očima a tmavě hnědými, skoro až černými vlasy. Testy DNA ale podle vědců dokazují, že vladař byl blonďák, kterému s věkem vlasy ztmavly. Jeho oči byly modré.

Proč je tedy na drtivé většině portrétů vyobrazen zcela jinak? Do dnešní doby se dochovaly pouze ty, které byly vytvořeny až po jeho smrti. A jak roky ubíhaly, malíři si na svých plátnech Richarda III. neustále „zdokonalovali“.

Podobizna anglického vladaře s tmavě hnědýma očima a vlasama.

Nejblíže je tak anglickému monarchovi obraz, na němž je vyobrazen s modrýma očima a světle hnědými vlasy. Ten měl být vytvořen zhruba 25 let po jeho smrti, tedy okolo roku 1510.

Od začátku loňského roku, kdy byl nález ostatků ohlášen, se vědecká obec neustále přela, zda jde skutečně o Richarda III. Nové výsledky testů DNA, jejichž výsledky vědci tento týden oznámili, to však dokazují téměř na sto procent.

Na starších obrazech byl Richard III. zobrazován se světle hnědými vlasy, později si jej ale malíři přetvořili k obrazu svému.

„Nyní můžeme s 99,99% pravděpodobností říci, je to ohromující. Toto je skutečně Richard III.,“ uvedla doktorka Turi Kingová, která se podílí na genetické studii kostí.

Ostatky porovnávali s DNA žijících potomků Richardovy nejstarší Richardovi sestry Anny. „Je úžasné, že jsme schopni dělat takové věci se starověkými ostatky a můžeme tak vyvrátit všechny nejasnosti. A to i ohledně barvy jeho vlasů a očí,“ uzavřela Kingová.

Vládl pouze dva roky

Na nalezené kostře vědci objevili celkem 11 poranění, drtivou většinu z nich přitom monarcha utrpěl v oblasti hlavy. Tři nalezená poranění mohla způsobit prakticky okamžitou smrt. Jedním z nejpravděpodobnějších scénářů tak je, že Richard III. přišel při bitvě o helmu a následně byl několikrát zasažen.

Nalezená lebka Richarda III.

Na pažích se totiž nenašly prakticky žádné rány, protože monarcha měl na sobě nejspíše brnění. Jedno vážné zranění podle vědců utrpěl i na boku, to ale bylo způsobeno údajně až posmrtně. Richard III. podle vědců padl ve chvíli, kdy sesedl z koně, který uvízl v blátě.

Richard III. se narodil roku 1452 v Northamptonshire, Anglii vládl od roku 1483. Pouhé dva roky poté zemřel jako poslední anglický panovník na bitevním poli.