Zemi nejvíce podobná planeta je vzdálená 31 světelných let

Novinky, pst

Hledání mimozemského života ve vesmíru má nového favorita. Vědci objevili ve vzdálenosti 31 světelných let planetu, která se ze stovek dosud objevených nejvíce podobá Zemi. Planeta s označením HD85512b obíhá hvězdu ve stadiu oranžového trpaslíka v souhvězdí Vela (souhvězdí Plachet).

Pokud zde opravdu život existuje, měl na vývoj k dispozici o miliardu let více než ten náš pozemský. Starší je také hvězda, kterou planeta obíhá, a v současnosti je mnohem více stabilní a méně náchylná k výkyvům ve své aktivitě, takže nedestabilizuje předpokládanou atmosféru planety.

Podobnost objevené planety se Zemí je dána její správnou vzdáleností od hvězdy a také velikostí. Takových planet bylo zatím podle serveru National Geographic objeveno velmi málo - tedy nepochybně pouze jedna Gliese 581d. Sice byl oznámen objev ještě Gliese 581g, ale její samotná existence byla později zpochybněna.

HD85512b byla objevena s pomocí speciálního zařízení na vyhledávání planet HARPS na Evropské jižní observatoři v Chile. HD85512b je podle astronomů přibližně 3,5 větší než Země a má pravděpodobně atmosféru s převahou kyslíku a dusíku. Pravděpodobný je na ní i výskyt vody, protože je ve správné vzdálenosti od hvězdy. Její oběžná dráha je stabilní a nevykazuje extrémy, které by snižovaly šance na udržení života.

Nicméně podle měření je planeta oproti Zemi posunuta přeci jen více ke hvězdě a bude na ní tedy i teplejší klima. Zda není příliš horká, závisí i na oblačném systému a dalších charakteristikách atmosférického obalu.

Na zajímavosti planetě přidává, že teoreticky jednou by mohlo lidstvo vyslat k této planetě pilotovaný let, který by při rychlostech blízkých světlu mohl překonat v rozpětí lidského života. Zatím to není reálné, ale i tak je to podle serveru Popular Science přitažlivá myšlenka.