Život přišel z vesmíru, dokazuje NASA analýzou meteoritů

• Aktualizováno
Novinky, pst

Vědci z NASA objevili sekvence DNA, tedy stavební bloky života tak, jak jej známe, na meteoritu, který dopadl na Zemi. Je podle nich nepochybné, že DNA v nich musela být ještě před dopadem na Zem. Jde tak o první důkaz, že život se na Zemi mohl dostat z vesmíru, nebo přinejmenším jeho vývoj ovlivnil.

“Části DNA se snažili různí lidé objevit od 60. let, ale vědci si nemohli být jistí, zda pochází z vesmíru, nebo jde o znečištění pozemským životem,” poznamenal k objevu vedoucí výzkumného týmu Michael Callahan citovaný CNN.

Vědci analyzovali vzorky celkem dvanácti na uhlíkové sloučeniny bohatých meteoritů, přičemž devět z nich pocházelo z Antarktidy. Testy odhalily přítomnost adeninu a guaninu - dvou základních nukleových bází, které jsou základem pro kódování DNA.

DNA je tvořena dvojitou šroubovicí, která připomíná zkroucený žebřík. A právě příčky tohoto žebříku jsou tvořeny spojením dvou nukleových bází, mezi něž patří adenin, guanin, thymin, cytosin a uracil. Řetězec v žebříku propojených molekul je genetickým kódem, jehož sekvence říkají buňkám v organismu, jaké proteiny mají produkovat. Proteiny pak hrají klíčovou úlohu v růstu a fungování živočicha a vytvářejí vše od srsti po enzymy.

Koncepce molekuly DNA vytvořená počítačem

Vědci objevili ve vzorcích také hypoxantin a xantin, další dvě chemikálie, které hrají roli v biologických procesech a jsou přítomné ve svalové tkáni. Ovšem asi hlavním důkazem, že se nukleové báze dostaly na Zemi z vesmíru, jsou stopy tří molekul, které nukleové báze doprovázely - tzv. analogy nukleových bází, z nichž dvě biologie nezná.

“Pokud se asteroidy chovaly jako chemické továrny zpracovávající probiotický materiál, mohli byste očekávat, že zde bude plno variací nukleových bází, ne jen ty známé biologické, vzhledem k odlišným podmínkám a složení jednotlivých asteroidů,” uvedl ve zprávě NASA Callahan.

A přesně to vědci také odhalili. Tyto nukleové báze mohou být vytvořeny i laboratorně s použitím základních ingrediencí - hydrogen kyanidu amoniaku a vody.