Článek
Vůz sloužil pražským primátorům pro reprezentační účely až do roku 1951, pak ještě dlouho vozil na vyhlídkové jízdy děti z mateřských škol. Po náročné rekonstrukci se stal unikátním exponátem Muzea městské hromadné dopravy v Praze. V roce 1998 byl dokonce prohlášen národní technickou památkou.
Jízda je 110 narozeninám opět s primátorem na palubě
V den svých 110. „narozenin“ absolvoval včera tento unikát znovu vyhlídkovou jízdu Prahou se současným pražským primátorem Pavlem Bémem na palubě. Ve střešovické vozovně, kde Muzeum městské hromadné dopravy v Praze sídlí, jej mohli jeho obdivovatelé zároveň porovnat s nejmladším přírůstkem ve vozovém parku pražského dopravního podniku, tramvají 15T od společnosti Škoda Transportation.
Ta zatím v Praze jezdí v testovacím provozu bez pasažérů. Brzy bude ale nasazena do ostrého provozu. Pak jich pojme až 300. Pohání ji 16 motorů, každý o výkonu 45 kW, na délku měří přes 31 metrů, bez cestujících váží 41 tun a její maximální konstrukční rychlost je 60 kilometrů v hodině.
Současnost: motory na kolech, otočné podvozky
Tramvaj 15T se ovšem v mnohém liší nejen od své 110 let staré prababičky, ale i od předchozího typu 14T, známého také jako Porsche.
„Motory jsou umístěny přímo na kolech, což je moderní řešení. Podvozky jsou také částečně otočné, to zvyšuje komfort jízdy a také snižuje opotřebení kolejí. Velmi podstatné je snížení hlučnosti. Tramvaj je po celé délce nízkopodlažní,“ vysvětlil generální ředitel společnosti Škoda Transportation Tomáš Krsek.
Do roku 2018 jich chce hlavní město nakoupit celkem 250, cena jedné je 61 miliónů korun. Mají nahradit dosluhující typy T3.